Polecamy również:

 

 

 

Mieszkańcy nieba

 

Piątek 7 października 2005 11:20
Źródło: KnC 9/2005
Przygotowała: Anna Kazorska

 

Wczytując się w Nowy Testament, wielokrotnie możecie natknąć się na niezwykłą postać - anioła. To właśnie on zwiastuje narodzenie Jana Chrzciciela oraz Jezusa, ostrzega Józefa o niebezpieczeństwie i nakazuje mu ucieczkę do Egiptu, a potem ogłasza dogodny termin powrotu. Aniołowie służą Jezusowi na pustyni podczas Jego 40 - dniowego postu, anioł pociesza Jezusa w Ogrójcu i odsuwa kamień, zwiastując kobietom zmartwychwstanie. Jako posłaniec i wysłannik Boga pomaga ludziom, pociesza ich, przekazuje wolę Boga i ... znika, nie zatrzymując na sobie dłużej uwagi...

 

 

Ale to nie wszystko, co można znaleźć na kartach Pisma św. o aniołach. Znamy też imiona tych, którym powierzono szczególne zadania. To archaniołowie: Michał, Gabriel oraz Rafał.

Wielka trójka
Ich imionach są hebrajskie, toeforyczne, co znaczy, że wyraźnie odnoszą się do Boga. Imię Michała (Michael) znaczy „Któż jak Bóg”, Gabriel zawiera w sobie element mocy i męstwa, wyraża prawdę religijną, że „Bóg jest moją mocą”. Rafał (Raphael) znany jedynie z Księgi Tobiasza, przewodnik w drodze i uzdrowiciel od zła fizycznego i duchowego, oznacza Boga uzdrawiającego - „Bóg uzdrawia”. Pismo św. zgodnie z duchem języka hebrajskiego przywiązuje wielką wagę do imienia, ponieważ wyraża ono istotę tego, kto jest tym imieniem oznaczany, wskazuje na jego szczególne powołanie i przeznaczenie.

Anielska sztafeta
Archaniołowie i aniołowie są śladem popularnej niegdyś hierarchii niebiańskich zastępów. Więcej można przeczytać u Dionizego Areopagity (VI w.), który wyróżnia 9 chórów anielskich, połączonych w trzy zastępy. W skład pierwszej triady wchodzą Serafini, Cherubini i Trony, w drugiej triadzie znajdują się Panowania, Moce i Władze, w trzeciej: Zwierzchności, Archaniołowie oraz Aniołowie. Każdy anioł może otrzymać boskie objawienie tylko od stojącego wyżej od niego, a przekazać tylko bezpośrednio niższym rangą. Zasada funkcjonowania poszczególnych stopni hierarchii przypomina więc porządek sztafety. Można zapytać czemu ma on służyć?
Hierarchia dla Dionizego nie oznacza tylko anielskiego i ludzkiego porządku. Jest też sposobem przekazywania wiedzy, która dokonuje się w ramach tego porządku. Wiedza czyni członków hierarchii czystymi, oświeconymi i doskonałymi. „Celem hierarchii – czytamy u Areopagity – jest upodobnienie się do Boga i zjednoczenie z Nim”.

Opiekunowie i przyjaciele
Około XIII wieku ekspansywny kult świętych „ogranicza” nieco rolę anioła. Wierni, modląc się, chętniej wybierają wstawiennictwo świętych. Zaświadcza o tym malarstwo i literatura. Wielu jednak świętych miało szczególne nabożeństwa do aniołów, oczekując od nich sprawowania opieki oraz pomocy w wypełnianiu zamiarów bożych. W nich również odnajdywali najlepszych przyjaciół, o których Pismo św. mówi:

Wierny bowiem przyjaciel potężna obrona,
kto go znalazł, skarb znalazł.
Za wiernego przyjaciela nie ma odpłaty,
ani równej wagi za jego wielką wartość.
(...) znajdą go bojący się Pana.
Syr. 6, 14 – 16

Myślę, że warto byśmy także pamiętali o naszych aniołach i w chwilach trudny potrafili zwrócić się do nich o pomoc. Z pewnością nam się to opłaci!


-------------------------------------

Angelologia - dziedzina teologii, zawierająca uporządkowaną wiedzę o aniołach.

 

 

 

© ministrant.go.pl 2003 - | preferowana przeglądarka internet explorer | zalecana rozdzielczość 1024 x 768

 

o stronie | reklama | kontakt | zespół redakcyjny

strona znajduje się na serwerze
archidiecezji wrocławskiej