Polecamy również:

 

 

 

Ćwiczenia fizyczne pomagają w nauce

 

Czwartek 15 września 2005 19:58
Źródło: czasopismo "KNC" 1/2005
Przygotował: Renata Krzyszkowska

 

Aerobik umysłu

Odpowiednio dobrany wysiłek fizyczny ułatwia naukę. ludziom w każdym wieku np. w opanowaniu języków obcych, posługiwaniu się komputerem, komunikacji z innymi. Umożliwia także efektywniejszą i bardziej wydajną i pracę. Ludzie od dawna wykorzystują ruch do usprawnienia procesów myślowych. Dowód? Na pewno nie raz widzieliście jak ktoś chcąc sobie coś przypomnieć lub ucząc się nowego materiału, spontanicznie chodzi tam i z powrotem. Naukowcy są pewni, że ruch i emocje są ściśle związane z poznaniem. Zależności te wykorzystuje coraz popularniejsza w naszym kraju kinezjologia edukacyjna.

 

 

Metodę tą opracował ponad trzydzieści lat temu dr Paul Dennison z uniwersytetu w południowej Kalifornii, gdy zajmował się przyczynami i leczeniem trudności w uczeniu się. Na początku badał zależność między ruchem a rozwojem mowy oraz zdolnością czytania i pisania u dzieci. Zauważył, że te które we wczesnym dzieciństwie, na przykład z powodu choroby, nie miały możliwości swobodnego raczkowania, poruszania się, dotykania i gryzienia, później uczyły się mówić. Zwrócił też uwagę na to, że dzieci, które omijają etap raczkowania i od razu zaczynają chodzić lub korzystają z chodzików, częściej mają trudności w uczeniu się. Raczkowanie, a dokładnie naprzemienne ruchach kończyn aktywują rozwój dróg nerwowych łączących obie półkule mózgowe. Dzięki temu mogą one ze sobą łatwiej współpracować, przez co mózg pracuje wydajniej. Tak już po prostu jesteśmy skonstruowani, że wszystko w nas jest ze sobą w jakiś sposób połączone i wzajemnie na siebie działa.


A może nie jesteś zwykłym leniem?


Dr. Dennison opracował zestaw prostych ćwiczeń, których wykonywanie polega m.in. na angażowaniu obu stron ciała, ruchach skoordynowanych gałek ocznych, rąk oraz nóg, co równomiernie uaktywnia obie półkule mózgowe. Jeszcze przed naszym narodzeniem, gdy bezpiecznie siedzimy sobie w brzuchu mamy następuje specjalizacja naszych półkul mózgowych. Jedna z nich staje się dominująca. Półkula nazywana logiczną, na ogół lewa, odpowiada za pamięć krótkoterminową, analizę i poczucie czasu. Dzięki niej łatwo przyswajamy sobie gramatykę, ortografię i nauki ścisłe. Półkula prawa, nazywana twórczą, zwykle związana jest z intuicją i emocjami. Odpowiada za pamięć długoterminową, syntezę, widzenie perspektywiczne i przestrzenne. Dzięki niej jesteśmy wrażliwi na kształty i barwy, potrafimy uogólniać i odczytywać emocje innych ludzi. Aby człowiek mógł dobrze wykorzystywać swój potencjał, półkule muszą z sobą współpracować. Niestety program nauczania w szkole jest tak skonstruowany, że wymaga od uczniów korzystania głównie z lewej półkuli. Pisząc, czytając i licząc, muszą się oni opierać na analizie i odtwarzaniu. Niemal wcale nie używa się przy tym wyobraźni. Najczęściej bardzo dobrymi uczniami są więc dzieci z dominującą półkulą lewą. Niestety, stanowią tylko 25 proc. populacji. Pozostałe borykają się w szkole z większymi lub mniejszymi kłopotami z wypowiadaniem się na piśmie i analizą szczegółów. Uważane są one za niezdolne i nadpobudliwe, bo wszystko poznają przez dotyk i ruch. W efekcie przestają lubić szkołę i nie chcą się uczyć. Czy masz podobny problem? Może nie jesteś wcale zwykłym leniem, tylko po prostu twoją dominującą półkulą jest prawa. Ćwiczenia z kinezjiologii edukacyjnej mogą ci pomóc w uaktywnieniu lewej półkuli i zmusić obie do współpracy.


Efekty już po sześciu tygodniach


- Kinezjologia edukacyjna najbardziej widoczne efekty daje u osób nieśmiałych i zablokowanych. Zalecane ćwiczenia wyjątkowo dobrze zwiększają ukrwienie mózgu, pobudzają w nim obszary mało uaktywnione, koordynują pracę obu półkul mózgowych. Dzięki temu poprawia się pamięć, płynność wymowy, koncentracja, wszystkie procesy myślowe przebiegają sprawniej, dzieci dostają lepsze stopnie w szkole, młodzież szybciej się uczy do egzaminów, dorosłym lepiej się układa praca zawodowa, bo mają więcej pomysłów, są bardziej twórczy i pracują wydajniej – mówi Monika Kościańska Jarmuż z Akademii Nauki w Poznaniu, gdzie prowadzone są kursy szybkiego czytania i rozwoju intelektu dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wszystkie zajęcia prowadzone na kursach przeplatane są ćwiczeniami z kinezjologii edukacyjnej. Jednym z ciekawszych ćwiczeń jest żonglowanie trzema piłeczkami. – Wykonując to, tylko na początku trudne, ćwiczenie wyjątkowo dobrze uaktywniamy obie półkule mózgowe. Młodzież i dorośli mogą nauczyć się tej sztuki w dwa dni – mówi Monika Kościańska Jarmuż.

Opracowane przez dr Dennisona kursy kinezjologii edukacyjnej prowadzone są od 1983 r. w 49 krajach. W Polsce metoda nauczana jest przez psychologów i terapeutów. Wszystkie ćwiczenia opracowane przez dr. Dennisona muszą być systematycznie wykonywane. Efekty widoczne są już po sześciu tygodniach, w trakcie których ćwiczono przynajmniej trzy razy w tygodniu przez godzinę. Aby je opanować, trzeba uczestniczyć w specjalnym szkoleniu. Na organizowanych dwudniowych kursach trwa ono kilka godzin dziennie.

 

 

 

© ministrant.go.pl 2003 - | preferowana przeglądarka internet explorer | zalecana rozdzielczość 1024 x 768

 

o stronie | reklama | kontakt | zespół redakcyjny

strona znajduje się na serwerze
archidiecezji wrocławskiej