ministrant.go.pl > dart > zasady

 

 

Zasady

 

Ogólne reguły gry oraz sprecyzowane zasady naszych zawodów.

zasady ogólne
zasady liga 2006/2007

 

Zasady ogólne gry w darta.

Dart jest to dyscyplina sportu raczej mało popularna w Polsce. Znana głownie z transmisji zawodów na szczeblu światowym emitowanych przez stacje sportowe np. Euro Sport. Tymczasem dart jest tą dziedziną sportu, która pozwala na równoczesną grę nawet ośmiu osób. Wymaga ona od grających bardzo dużej precyzji wykonywanych rzutów, gdyż zwycięzcą jest ten, kto w całej partii wykaże się najlepszą celnością. Jedną z najbardziej popularnych gier w "rzutki" jest gra w 501. Jak już wspomniałem jest to dyscyplina mało znana w naszym kraju więc warto przybliżyć sobie jej podstawowe zasady, są one bardzo szczegółowe i na pierwszy rzut oka wydają się zbyt skomplikowane. Opisują one każdy element gry, a także wymagania dotyczące sprzętu, jego jakości itd. 

ZASADY GRY:

LINIA RZUTU

1. Linia rzutu jest umieszczona na podłożu w odległości 2,37 m od płaszczyzny tarczy.

2. Wysokość idealnego środka tarczy nad podłożem wynosi 1,73 m.

3. Wartość kontrolna mierzona pomiędzy środkiem tarczy a linią rzutu wynosi 2,93 m.

GRA

1. Każdy zawodnik ma prawo do 3 rzutów w jednej kolejce, o ile wcześniej nie zakończy lega (jest to jedna partia meczu, np. odpowiednikiem lega w tenisie jest set)  bądź nie przekroczy zera (bust).

2. Lotka rzucona uznana jest za ważną i nie może być powtórnie rzucona nawet, jeżeli tarcza elektroniczna – mimo wbitej lotki – nie zaliczyła rzutu. Wyjątek stanowi lotka kończąca leg, tkwiąca w tarczy, która jest zaliczana bez względu na wskazania elektroniki tarczy.

3. Zabronione jest tzw. dobijanie lotki.

4. Na polu gry podczas pojedynku mogą przebywać jedynie zawodnicy toczący pojedynek oraz – w przerwach miedzy rzutami - sędzia (jeśli taki został wyznaczony). Chodzi m. in. o bezpieczeństwo gry.

5. Zawodnikowi oddającemu rzuty nie wolno rozpoczynać serii rzutów dopóki jego przeciwnik nie zejdzie poza linie rzutu. Nie wolno także nastąpić (przekroczyć) na linie rzutu.

PRZEŁĄCZENIE LICZNIKA

1. Zawodnik ma obowiązek upewnić się przed oddaniem rzutów, czy urządzenie jest przełączone na jego licznik.

2. Rzuty oddane na nie przełączoną tarczę uważa się za ważne

3. Zawodnik przegrywa lega walkowerem jeśli:

- przełączy urządzenie elektroniczne do gry w sposób pozbawiający przeciwnika rzutu  (rzutów);

- zmieni stan licznika przeciwnika.

ZWYCIĘZCA LEGA

1. Zwycięzcą lega jest zawodnik, który w regulaminowej liczbie kolejek:

- sprowadzi stan swojego licznika do zera punktów;

- sprowadzi stan swojego licznika poniżej 51 punktów, podczas gdy jego przeciwnikowi się to nie udało.

SPRAWNOŚĆ TARCZY ELEKTRONICZNEJ

1. O przebiegu każdego lega decydują wskazania liczników tarczy elektronicznej. Wyjątek stanowi przypadek, w którym lotka kończąca leg tkwi w tarczy. Lotka taka jest zaliczana niezależnie od wskazań licznika.

2. Każdy pierwszy i drugi błąd zaliczenia punktów uznawany jest za nieszczęśliwe zrządzenie losu. 

3. W przypadku trzeciego, ewidentnego błędu zaliczenia podczas tego samego lega, leg ten zostaje unieważniony i jest rozgrywany od początku.

Regulamin gry w darta jest dużo bardziej złożony, jednak na nasze warunki zupełnie wystarczą te zasady, które zamieszczone są w tym artykule.

Mam nadzieję że ta dyscyplina będzie się u nas rozwijać równie prężnie jak tenis stołowy czy piłka nożna.

 

Regulamin rozgrywek 2006 / 2007

1. Tegoroczne rozgrywki w darta składają się z cyklu jednodniowych turniejów.
2. Każdy turniej składa się z dwóch gier 301.

3. W pierwszej rundzie turnieju udział wziąć może dowolna liczba osób, przy czym jeśli liczba uczestników danego turnieju będzie większa niż 8, wtedy pierwsza runda odbywa się z podziałem na grupy. W przypadku nie parzystej ilości graczy, liczniejszą grupą jest ta, w której nie ma lidera ogólnej klasyfikacji. Podział na grupy odbywa się zgodnie z ogólną klasyfikacją.
4. Do drugiej rundy turnieju może awansować maksymalnie 8 osób. Uczestnicy turnieju, którzy nie awansowali do finałowej 8, walczą o miejsca 9-15.
5. Kolejność wykonywania rzutów w poszczególnych rundach jest uzależniona od ogólnej klasyfikacji.
6. Zwycięzcą turnieju jest zawodnik, którego suma uzyskanych miejsc w dwóch rundach będzie
najmniejsza.
8. Punktacja za uzyskane miejsca w turnieju:

-  1 miejsce - 100 punktów

-  2 miejsce -  80 punktów

-  3 miejsce -  70 punktów

-  4 miejsce -  60 punktów

-  5 miejsce -  55 punktów

-  6 miejsce -  50 punktów

-  7 miejsce -  40 punktów

-  8 miejsce -  30 punktów

-  9 miejsce -   25 punktów

- 10 miejsce -  20 punktów

- 11 miejsce -  15 punktów

- 12 miejsce -  10 punktów

- 13 miejsce -  7 punktów

- 14 miejsce -  5 punktów

- 15 miejsce -  1 punkt

 

 

 

© ministrant.go.pl 2003 - | preferowana przeglądarka internet explorer | zalecana rozdzielczość 1024 x 768

 

o stronie | reklama | kontakt | zespół redakcyjny

strona znajduje się na serwerze
archidiecezji wrocławskiej