|
|
|
Szaty
i kolory liturgiczne
Rozróżniamy
cztery podstawowe kolory szat liturgicznych. W liturgii
występują także kolory: czarny, różowy, niebieski i złoty,
ale częstotliwość używania jest bardzo niewielka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HUMERAŁ
jest to część stroju liturgicznego,
wywodzi się on ze starożytnej chusty noszonej na ramionach i szyi przez ludzi
należących do wyższych warstw społecznych. Częścią szat liturgicznych stał
się dopiero w IX w. we Frankonii. Humerał
był symbolem karności w mowie. Ze względu na zakładanie go na głowę, a potem
dopiero na szyję; w modlitwie przygotowawczej nazywano go "galea salutis" -
"hełmem zbawienia" (Ef 6,17). Obecnie humerał jest to niewielka chustka z lnu lub innej tkaniny
szlachetnej, naturalnej lub syntetycznej, zakładana na szyję pod
albę jeśli ta nie osłania całkowicie ubioru.
|
ALBA z łac. albus
- biały. Alba jest symbolem czystości duszy będącej w stanie laski
uświęcającej, zdobytej przez krew Baranka (Ap 7,14), której nagrodą będzie
uwielbienie w niebie. Jest ona długą, białą szatą, sięgającą do kostek, z długimi rękawami. Taka
ukształtowała się we wszystkich obrządkach ze starożytnej tuniki, noszonej
tak przez mężczyzn jak i przez kobiety. W zależności od kroju
uzupełniana humerałem.
Ma oznaczać podobieństwo do Boga, który "światłem jest okryty jak płaszczem"
(Ps
104,2), do Chrystusa, który przemienił się na górze Tabor i jego szaty były
białe jak śnieg. Jest znakiem sprawiedliwych męczenników. Modlitwa przeznaczona do odmawiania
przy jej ubieraniu mówi: "Wybiel mnie, Panie, i oczyść serce moje, ażebym we
krwi Baranka wybielony, mógł zasłużyć sobie na radość wieczną".
|
CINGULUM
jest to gruby sznur zakończony frędzlami na obu końcach, którym przepasuje się
albę,
gdy jest za szeroka i za długa, by dobrze leżała na liturgii. Symbolizuje wstrzemięźliwość, dyspozycyjność, gotowość do pracy
(Wj 28,4; Kpł
8,13), znak gotowości na przyjście Pana (Łk 12,35). Jest
także znakiem pracy w służbie Bożej. Modlitwa przy zakładaniu paska mówi: "Przepasz mnie, Panie, sznurem
czystości i zgaś w sercu moim ogień wszelkiej pożądliwości, abym we
wstrzemięźliwości i czystości serca mógł Ci coraz lepiej służyć".
Cingulum występuje w różnych kolorach.
|
KOMŻA
jest skróconą albą o szerokich rękawach. Zastępuje albę
do niższych posług.
Najpierw używano jej w chórze, czyli podczas liturgii godzin, a od XIV w.
także do tych wszystkich liturgicznych, dla których alba nie była wyraźnie
przypisana. Symbolika komży jest taka sama co
alby, a więc oznacza czystość duszy.
|
STUŁA
to element stroju liturgicznego w kształcie wstęgi czy
szarfy, lekko rozszerzona na końcach,
uszyta z tej samej tkaniny, co ornat.
Kapłan i biskup noszą stułę zawieszoną swobodnie na
szyi i zwisającą swobodnie z
przodu. Diakon natomiast
zakłada stułę na kształt szarfy z lewego ramienia,
ukośnie do prawego boku i tam ją spina. Jest
ona najważniejszym insygnium spośród szat
liturgicznych. Symbolizuje władzę i godność urzędu
kapłańskiego. Symbolizuje ona
takie godność chrześcijańską, szatę godową
wszystkich powołanych do nieśmiertelnego królowania z
Panem Bogiem w niebie. Modlitwa jaką odmawiano przy wkładaniu
stuły, tak o tym mówi: "Zwróć mi, o Panie, stułę
nieśmiertelności, która straciłem przez grzech
pierwszych rodziców moich, a chociaż nie jestem godny
zbliżyć się do Twoich świętych tajemnic, niechaj
dostąpię jednak radości wiecznej".
|
ORNAT
- z łac. ornare - przyodziany, przyozdobiony. Powstał
z wierzchniej szaty rzymskiej, która była rodzajem płaszcza
bez rękawów z jednym małym otworem na głowę. Ornatu
używano przy wszystkich czynnościach kapłańskich. Od
XIII w. zaczęto go obcinać z boków, by nie krępował
ruchów rąk, aż w XVII w. pozostały już, tylko dwa płaty
materiału, z przodu i z tyłu. Równocześnie ornat
przyozdabiano coraz bardziej bogatymi haftami. Na
plecach kapłana zwykle haftowano znak krzyża, symbol
Ofiary krzyżowej Chrystusa i równocześnie symbol ciężaru
służby Bożej. Obecnie wraca się do ornatu
obszernego, odznaczającego się szlachetną prostotą i
estetycznym wyglądem. Ponieważ ornat ubiera się na
wszystkie inne szaty, dlatego w obrzędach święceń
uchodził zawsze za symbol miłości pokrywającej
grzechy (1 P 4,8). Ornat spoczywający na plecach na
kształt przytłaczającego ciężaru, modlitwa
przeznaczona do odmawiania przy jego wkładaniu nazwała
słodkim jarzmem Pańskim (Mt 11,30). Modlitwa ta brzmi:
"Panie, który powiedziałeś: jarzmo moje jest słodkie,
a brzemię moje lekkie, daj, ażebym mógł je tak dźwigać,
by zasłużyć na łaskę Twoją".
W
zależności od okresu liturgicznego używa się określonego
koloru ornatu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kolor biały
symbolizuje czystość, niewinność,
radość i światło oraz nastrój świąteczny. Szat
liturgicznych koloru białego używa się:
-
w
Oficjach i Mszach Okresu Wielkanocnego i Narodzenia
Pańskiego,
-
w
święta i wspomnienia Chrystusa Pana z wyjątkiem
tych, które dotyczą Jego Męki,
-
w
święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny,
-
Świętych
Aniołów,
-
Świętych
- którzy nie byli męczennikami,
-
w
uroczystość Wszystkich Świętych (l listopada),
-
św.
Jana Chrzciciela (24 czerwca),
-
w
święta św. Jana Ewangelisty (27 grudnia),
-
Katedry
św. Piotra (22 lutego)
-
i
Nawrócenia św. Pawła (25 stycznia).
Kolor
biały może zastępować wszystkie inne kolory.
|
Kolor czerwony
jest
znakiem krwi i męczeństwa, jak również ognistych języków,
w postaci których Duch Świętych zstąpił na apostołów
w Wieczerniku. Szat liturgicznych koloru czerwonego używa
się:
-
w
niedzielę Męki Pańskiej (Palmową),
-
w
Wielki Piątek,
-
w
niedzielę Zesłania Ducha Świętego,
-
w
Mszach ku czci Męki Pańskiej,
-
w
główne święta Apostołów i Ewangelistów
-
w
dni Świętych Męczenników.
|
|
|
Kolor
zielony
symbolizuje
nadzieję, młodość, sprawiedliwość oraz odrodzenie.
Szat liturgicznych koloru zielonego używa się w
niedziele i dni powszednie Okresu Zwykłego.
|
Kolor fioletowy
wskazuje
na oczekiwanie na spotkanie z Jezusem i na ducha pokuty.
Symbolizuje on również żałobę oraz godność (np.
strój biskupa czy prałata). Używany jest podczas
Adwentu, w Wielkim Poście i w liturgii za zmarłych. Można
używać go zamiast czarnego.
|
|
|
|
Kolor różowy
podkreśla
radość z bliskości Pana i przerwę w dyscyplinie
pokutnej. Używany jedynie w trzecią niedzielę Adwentu
(niedziela Gaudete) i czwartą niedzielę Wielkiego
Postu (niedziela Laetare).
|
Kolor czarny
oznacza
żałobę i pokutę. Może być używany we wspomnienie
wszystkich wiernych zmarłych (2 listopada) i podczas
Mszy pogrzebowych dorosłych.
|
|
|
Kolor niebieski
używany
jest w święta Maryjne.
|
Kolor złoty
oznacza
on charakter uroczystej liturgii. Używany w ważniejsze
uroczystości.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DALMATYKA
jest szatą liturgiczną diakona. Wkłada ją on na albę
i stułę. Pierwotnie dalmatyka była
strojem Świeckim. Za jej ojczyznę uchodzi Dalmacja, od
której wzięła nazwę. Strojem liturgicznym diakona
dalmatyka stała się w IX wieku. Była to szata długa
i szeroka, nie przepasana, o krótkich i szerokich rękawach.
Z czasem uległa skróceniu, a dla łatwiejszego jej
ubierania przecięto ją z obydwu boków, łącznie z rękawami.
Zawsze była koloru białego z czerwonymi, pionowymi
pasami, biegnącymi od ramion do dołu, z przodu i z tyłu.
Od XIII w. kolor jej zaczęto dostosowywać do koloru
ornatu. Dalmatyka jest znakiem urzędu diakona, który
zawsze cieszył się w Kościele wielkim szacunkiem.
Szata oznacza zaszczyt i honor diakona, usługującego
Chrystusowi Eucharystycznemu. Kościół
przedstawia dalmatykę jako szatę radości i symbol
nadprzyrodzonej sprawiedliwości
|
KAPA
jest wierzchnią szatą liturgiczną używaną
podczas procesji, w uroczystej liturgii godzin i do
udzielania Sakramentów poza Mszą Świętą. Kapa
pierwotnie była strojem książąt i królów. Nie jest
t zatem strój liturgiczny w takim znaczeniu jak pozostałe
szaty liturgiczne. Nie ma też powszechnie przyjętej
symboliki. Kapłan używa kapy w czasie szczególnie
uroczystej liturgii i podczas udzielania sakramentów świętych
poza Mszą Świętą.
|
WELON
to chusta do zasłaniania, wyraz czci - przede wszystkim
jako welon naramienny, przez który kapłan przy
uroczystym błogosławieństwie ujmuje monstrancję,
oraz jako welon na kielich (w kolorze dnia) - którym
jest nakryty kielich, kiedy stoi przed przygotowaniem darów
na kredencji. Jest symbolem uznania, szacunku i
wielkości Bóstwa (2 Sm 15,30; Wj 34,33).
|
KOŁNIERZ,
SUTANKA I KOMŻA DLA MINISTRANTA, w
niektórych parafiach używana jest sutanka
ministrancka.
Jest to długa do kostek suknia. Poza sutankami
ministranci mogą używać kołnierzy i spódnic. Ich
kolor zależy od koloru liturgicznego danego dnia. W
wielu diecezjach sutanka nazywana jest inaczej.
|
|
BIRET
nakrycie głowy różnej barwy i kształtu
duchownych katolickich i protestanckich, będące również
oznaką piastowanej godności lub urzędu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
szaty
biskupie
|
|
|
MITRA
jest ona uroczystym nakryciem głowy biskupa. Składa się
ona z dwóch trójkątów połączonych opaską, z
dwiema wiszącymi z tyłu taśmami. W liturgii używana
od XII w. w dzisiejszej formie. Wykonana z kosztownych
materiałów, haftowana srebrem i złotem, wysadzana
szlachetnymi kamieniami. Modlitwa odmawiana przy wkładaniu
mitry nazywa ją hełmem zbawienia. Zaś symbolika średniowieczna
w dwóch jej rogach dopatrywała się symbolu obu
Testamentów: Starego i Nowego.
|
PASTORAŁ,
jego prototypu można szukać w starożytności, w lasce
służącej do podpierania się, bądź też do przedłużania
zasięgu działania. Dlatego laskę uważano za symbol władzy
(Wj 4,17; Lb 17,17; 4 Krl 4,29; Ps 22,4; 44,7). Od
pastorału biskupa wcześniejszą była laska opata.
Poza klasztorami używali jej biskupi, królowie i książęta,
jako znaku władzy. Do liturgicznych insygniów biskupa
pastorał zalicza się od XI wieku. Gdy chodzi o
symbolikę pastorału, to jego zakrzywienie u góry
oznacza troskę pasterską biskupa, którym ma odciągać
wiernych od zła, jak pasterz owce, i naprowadzać do
dobra. Środkowa część pastorału oznacza podporę i
symbolizuje służbę ludowi oraz umacnianie jego wiary.
Dolna część pastorału ostro zakończona oznacza
troskę pasterza w zachęcaniu, napominaniu, a nawet w
karceniu. Papież od XII wieku używa pastorału
prostego, zakończonego krzyżem równoramiennym.
|
PIERŚCIEŃ
służył on jako oznaka godności. Jego praktyczne
znaczenie polegało na wytłaczaniu nim pieczęci. Z
wprawioną w oczko pieczątką rytą w metalu lub
szlachetnym kamieniu nazywano sygnetem. Najwcześniej w
Hiszpanii biskupi nosili pierścienie, bo już od VII
wieku. Później zwyczaj ten przyjął się w Galii, a
następnie w całym Kościele równocześnie z pastorałem.
Według modlitwy odmawianej przy przekazywaniu pierścienia
w ramach święceń biskupich, jest on symbolem pieczęci
prawdziwej wiary i symbolem zaślubin biskupa z jego
diecezją.
|
PEKTORAŁ
To ozdobny krzyż z szlachetnego metalu, zawierający
relikwie. Od XII wieku nosili go na piersiach kardynałowie,
biskupi i opaci. Krzyż pektoralny wywodzi się z
relikwiarzyków noszonych przez duchowieństwo, najpierw
na Wschodzie chrześcijańskim, a później na
Zachodzie. Były to małe puszki ozdobne, różnych
kształtów, z relikwiami świętych męczenników.
Zwyczaj zakładania pektorału przez biskupa na czas
sprawowania czynności liturgicznych, stał się obowiązkiem
dopiero w XVI wieku, po Soborze Trydenckim. Ponieważ
pektorał mieści w sobie relikwie świętych męczenników,
dlatego stał się on znakiem zwycięstwa nad
cierpieniami, nawet nad śmiercią. Zatem z jednej
strony pektorał przypomina biskupowi cierpienie, a z
drugiej strony oznacza potężną opiekę, jaka spływa
na niego z krzyża Chrystusowego dla uchronienia go
przed napaściami wrogów zbawienia.
|
PALIUSZ
Jest to biała taśma wełniana, szeroka około
siedem centymetrów. Ma ona kształt naszyjnika na
dwóch dodanych końcach, z których jeden opada na
piersi, a drugi na plecy. Paliusz zdobi sześć czarnych
krzyżyków. Używany jest w liturgii
Eucharystycznej gdy przewodniczy jej arcybiskup
metropolita.. Od V wieku nosili go papieże, a od XIII
wieku arcybiskupi metropolici. Wręcza im go papież.
Paliusz jest znakiem bardziej rozległej władzy
duchownej arcybiskupa metropolity. Jest też
napomnieniem dla niego, aby przekazanej władzy używał
na wzór Chrystusa - Dobrego Pasterza.
|
|
PIUSKA
to mała, okrągła czapeczka, noszona przez
duchownych katolickich na szczycie głowy. Zasadniczo
purpurowa dla biskupów i arcybiskupów, czerwona dla
kardynałów, biała dla papieża. Piuski noszą również
niektóre zakony w kolorach określonych przez
konstytucje zakonne; dawniej nosili również duchowni
diecezjalni.
|
|
TIARA
papieska korona, składająca się z trzech diademów
(z tego powodu zwana też triregnum), wysadzana
kamieniami szlachetnymi i perłami, ozdobiona na
szczycie małym krzyżem. W tej formie używana od ok.
XIII/XIV w. aż do 1965 roku, czyli do pontyfikatu Pawła
VI, który przestał jej używać. Tiara to ozdoba
nieliturgiczna i jako taka używana była tylko przy
okazjach nie związanych z liturgią: procesjach ze świątyni
i do niej, ceremonialnych procesjach papieskich oraz
przy ogłaszaniu decyzji dogmatycznych. Papież,
podobnie jak inni biskupi, używa mitry jako
liturgicznego nakrycia głowy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|