| 
   
  
  
    
      
        
        
          
                | 
                   
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                   
                    
                  | 
                  Szaty
                  i kolory liturgiczne 
                  
                    
                  
                  Rozróżniamy
                        cztery podstawowe kolory szat liturgicznych. W liturgii
                  występują także kolory: czarny, różowy, niebieski i złoty,
                  ale częstotliwość używania jest bardzo niewielka. 
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                    
                    
                      
                        | 
                         
                         HUMERAŁ 
jest to część stroju liturgicznego,  
    wywodzi się on ze starożytnej chusty noszonej na ramionach i szyi przez ludzi 
    należących do wyższych warstw społecznych. Częścią szat liturgicznych stał 
    się dopiero w IX w. we Frankonii. Humerał 
był symbolem karności w mowie. Ze względu na zakładanie go na głowę, a potem 
dopiero na szyję; w modlitwie przygotowawczej nazywano go "galea salutis" - 
"hełmem zbawienia" (Ef 6,17). Obecnie humerał jest to niewielka chustka z lnu lub innej tkaniny 
szlachetnej, naturalnej lub syntetycznej, zakładana na szyję pod
albę jeśli ta nie osłania całkowicie ubioru. 
                         
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         ALBA z łac. albus 
- biały. Alba jest symbolem czystości duszy będącej w stanie laski 
    uświęcającej, zdobytej przez krew Baranka (Ap 7,14), której nagrodą będzie 
    uwielbienie w niebie.  Jest ona długą, białą szatą, sięgającą do kostek, z długimi rękawami. Taka 
    ukształtowała się we wszystkich obrządkach ze starożytnej tuniki, noszonej 
    tak przez mężczyzn jak i przez kobiety.   W zależności od kroju 
uzupełniana humerałem.
Ma oznaczać podobieństwo do Boga, który "światłem jest okryty jak płaszczem"
                        (Ps 
104,2), do Chrystusa, który przemienił się na górze Tabor i jego szaty były 
białe jak śnieg. Jest znakiem sprawiedliwych męczenników. Modlitwa przeznaczona do odmawiania 
    przy jej ubieraniu mówi: "Wybiel mnie, Panie, i oczyść serce moje, ażebym we 
    krwi Baranka wybielony, mógł zasłużyć sobie na radość wieczną".  
                         
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         CINGULUM 
jest to gruby sznur zakończony frędzlami na obu końcach, którym przepasuje się 
albę, 
    gdy jest za szeroka i za długa, by dobrze leżała na liturgii.  Symbolizuje wstrzemięźliwość, dyspozycyjność, gotowość do pracy
                        (Wj 28,4; Kpł 
8,13), znak gotowości na przyjście Pana (Łk 12,35). Jest 
także znakiem pracy w służbie Bożej. Modlitwa przy zakładaniu paska mówi: "Przepasz mnie, Panie, sznurem 
    czystości i zgaś w sercu moim ogień wszelkiej pożądliwości, abym we 
    wstrzemięźliwości i czystości serca mógł Ci coraz lepiej służyć".
                        Cingulum występuje w różnych kolorach. 
                         
                         
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         KOMŻA 
jest skróconą albą o szerokich rękawach. Zastępuje albę 
do niższych posług. 
    Najpierw używano jej w chórze, czyli podczas liturgii godzin, a od XIV w. 
także do tych wszystkich liturgicznych, dla których alba nie była wyraźnie 
przypisana. Symbolika komży jest taka sama co 
alby, a więc oznacza czystość duszy.  
                          
                          
                          
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                         STUŁA
                        to element stroju liturgicznego w kształcie wstęgi czy
                        szarfy, lekko rozszerzona na końcach,
                        uszyta z tej samej tkaniny, co ornat.  
                        Kapłan i biskup noszą stułę zawieszoną swobodnie na
                        szyi i zwisającą swobodnie z
                        przodu. Diakon natomiast
                        zakłada stułę na kształt szarfy z lewego ramienia,
                        ukośnie do prawego boku i tam ją spina. Jest
                        ona najważniejszym insygnium spośród szat
                        liturgicznych. Symbolizuje władzę i godność urzędu
                        kapłańskiego. Symbolizuje ona
                        takie godność chrześcijańską, szatę godową
                        wszystkich powołanych do nieśmiertelnego królowania z
                        Panem Bogiem w niebie. Modlitwa jaką odmawiano przy wkładaniu
                        stuły, tak o tym mówi: "Zwróć mi, o Panie, stułę
                        nieśmiertelności, która straciłem przez grzech
                        pierwszych rodziców moich, a chociaż nie jestem godny
                        zbliżyć się do Twoich świętych tajemnic, niechaj
                        dostąpię jednak radości wiecznej". 
                         
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         ORNAT
                        - z łac. ornare - przyodziany, przyozdobiony. Powstał
                        z wierzchniej szaty rzymskiej, która była rodzajem płaszcza
                        bez rękawów z jednym małym otworem na głowę. Ornatu
                        używano przy wszystkich czynnościach kapłańskich. Od
                        XIII w. zaczęto go obcinać z boków, by nie krępował
                        ruchów rąk, aż w XVII w. pozostały już, tylko dwa płaty
                        materiału, z przodu i z tyłu. Równocześnie ornat
                        przyozdabiano coraz bardziej bogatymi haftami. Na
                        plecach kapłana zwykle haftowano znak krzyża, symbol
                        Ofiary krzyżowej Chrystusa i równocześnie symbol ciężaru
                        służby Bożej. Obecnie wraca się do ornatu
                        obszernego, odznaczającego się szlachetną prostotą i
                        estetycznym wyglądem. Ponieważ ornat ubiera się na
                        wszystkie inne szaty, dlatego w obrzędach święceń
                        uchodził zawsze za symbol miłości pokrywającej
                        grzechy (1 P 4,8). Ornat spoczywający na plecach na
                        kształt przytłaczającego ciężaru, modlitwa
                        przeznaczona do odmawiania przy jego wkładaniu nazwała
                        słodkim jarzmem Pańskim (Mt 11,30). Modlitwa ta brzmi:
                        "Panie, który powiedziałeś: jarzmo moje jest słodkie,
                        a brzemię moje lekkie, daj, ażebym mógł je tak dźwigać,
                        by zasłużyć na łaskę Twoją". 
                        W
                        zależności od okresu liturgicznego używa się określonego
                        koloru ornatu.
                          | 
                       
                     
                     
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                    
                    
                      
                        | 
                         
                          
                         
                         | 
                        
                         
                        Kolor biały 
                        
                        symbolizuje czystość, niewinność,
                        radość i światło oraz nastrój świąteczny. Szat
                        liturgicznych koloru białego używa się: 
                        
                          - 
                            
w
                            Oficjach i Mszach Okresu Wielkanocnego i Narodzenia
                            Pańskiego,
                            - 
                            
w
                            święta i wspomnienia Chrystusa Pana z wyjątkiem
                            tych, które dotyczą Jego Męki,
                            - 
                            
w
                            święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny,
                            - 
                            
Świętych
                            Aniołów,
                            - 
                            
Świętych
                            - którzy nie byli męczennikami,
                            - 
                            
w
                            uroczystość Wszystkich Świętych (l listopada),
                            - 
                            
św.
                            Jana Chrzciciela (24 czerwca),
                            - 
                            
w
                            święta św. Jana Ewangelisty (27 grudnia),
                            - 
                            
Katedry
                            św. Piotra (22 lutego)
                            - 
                            
i
                            Nawrócenia św. Pawła (25 stycznia).  
                         
  Kolor
  biały może zastępować wszystkie inne kolory. 
   
                          | 
                        
                         Kolor czerwony 
                        jest
                        znakiem krwi i męczeństwa, jak również ognistych języków,
                        w postaci których Duch Świętych zstąpił na apostołów
                        w Wieczerniku. Szat liturgicznych koloru czerwonego używa
                        się: 
                        
                          - 
                            
w
                            niedzielę Męki Pańskiej (Palmową), 
                           
                          - 
                            
w
                            Wielki Piątek, 
                           
                          - 
                            
w
                            niedzielę Zesłania Ducha Świętego, 
                           
                          - 
                            
w
                            Mszach ku czci Męki Pańskiej, 
                           
                          - 
                            
w
                            główne święta Apostołów i Ewangelistów 
                           
                          - 
                            
w
                            dni Świętych Męczenników. 
                           
                         
                         | 
                        
                         
                          
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                          
                         | 
                        
                         Kolor
                        zielony 
                        symbolizuje
                        nadzieję, młodość, sprawiedliwość oraz odrodzenie.
                        Szat liturgicznych koloru zielonego używa się w
                        niedziele i dni powszednie Okresu Zwykłego.
                          | 
                        
                         Kolor fioletowy
                         
                        wskazuje
                        na oczekiwanie na spotkanie z Jezusem i na ducha pokuty.
                        Symbolizuje on również żałobę oraz godność (np.
                        strój biskupa czy prałata). Używany jest podczas
                        Adwentu, w Wielkim Poście i w liturgii za zmarłych. Można
                        używać go zamiast czarnego. 
                         | 
                        
                         
                          
                          | 
                       
                      
                        
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                          
                         
                         | 
                        
                         Kolor różowy 
                        podkreśla
                        radość z bliskości Pana i przerwę w dyscyplinie
                        pokutnej. Używany jedynie w trzecią niedzielę Adwentu
                        (niedziela Gaudete) i czwartą niedzielę Wielkiego
                        Postu (niedziela Laetare). 
                          
                         | 
                        
                         Kolor czarny
                         
                        oznacza
                        żałobę i pokutę. Może być używany we wspomnienie
                        wszystkich wiernych zmarłych (2 listopada) i podczas
                        Mszy pogrzebowych dorosłych. 
                         | 
                        
                         
                          
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                          
                         
                         | 
                        
                         Kolor niebieski
                         
                        używany
                        jest w święta Maryjne. 
                         | 
                        
                         Kolor złoty
                         
                        oznacza
                        on charakter uroczystej liturgii. Używany w ważniejsze
                        uroczystości. 
                         | 
                        
                         
                          
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                          | 
                        
                         
                          | 
                        
                         
                          | 
                        
                         
                          | 
                       
                     
                     
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                    
                    
                      
                        | 
                         
                         DALMATYKA
                        jest szatą liturgiczną diakona. Wkłada ją on na albę
                        i stułę. Pierwotnie dalmatyka była
                        strojem Świeckim. Za jej ojczyznę uchodzi Dalmacja, od
                        której wzięła nazwę. Strojem liturgicznym diakona
                        dalmatyka stała się w IX wieku. Była to szata długa
                        i szeroka, nie przepasana, o krótkich i szerokich rękawach.
                        Z czasem uległa skróceniu, a dla łatwiejszego jej
                        ubierania przecięto ją z obydwu boków, łącznie z rękawami.
                        Zawsze była koloru białego z czerwonymi, pionowymi
                        pasami, biegnącymi od ramion do dołu, z przodu i z tyłu.
                        Od XIII w. kolor jej zaczęto dostosowywać do koloru
                        ornatu. Dalmatyka jest znakiem urzędu diakona, który
                        zawsze cieszył się w Kościele wielkim szacunkiem.
                        Szata oznacza zaszczyt i honor diakona, usługującego
                        Chrystusowi Eucharystycznemu. Kościół
                        przedstawia dalmatykę jako szatę radości i symbol
                        nadprzyrodzonej sprawiedliwości 
                         
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         KAPA
                        jest wierzchnią szatą liturgiczną używaną
                        podczas procesji, w uroczystej liturgii godzin i do
                        udzielania Sakramentów poza Mszą Świętą. Kapa
                        pierwotnie była strojem książąt i królów. Nie jest
                        t zatem strój liturgiczny w takim znaczeniu jak pozostałe
                        szaty liturgiczne. Nie ma też powszechnie przyjętej
                        symboliki. Kapłan używa kapy w czasie szczególnie
                        uroczystej liturgii i podczas udzielania sakramentów świętych
                        poza Mszą Świętą. 
                          
                         
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         WELON
                        to chusta do zasłaniania, wyraz czci - przede wszystkim
                        jako welon naramienny, przez który kapłan przy
                        uroczystym błogosławieństwie ujmuje monstrancję,
                        oraz jako welon na kielich (w kolorze dnia) - którym
                        jest nakryty kielich, kiedy stoi przed przygotowaniem darów
                        na kredencji. Jest symbolem uznania, szacunku i
                        wielkości Bóstwa (2 Sm 15,30; Wj 34,33).
                          
                          
                          
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         KOŁNIERZ,
                        SUTANKA I KOMŻA  DLA MINISTRANTA, w 
                        niektórych parafiach używana jest sutanka
                        ministrancka. 
                        Jest to długa do kostek suknia. Poza sutankami
                        ministranci mogą używać kołnierzy i spódnic. Ich
                        kolor zależy od koloru liturgicznego danego dnia. W
                        wielu diecezjach sutanka nazywana jest inaczej.
                         
                          
                          
                          
                         | 
                       
                      
                        | 
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                         BIRET
                        nakrycie głowy różnej barwy i kształtu
                        duchownych katolickich i protestanckich, będące również
                        oznaką piastowanej godności lub urzędu.
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         | 
                       
                     
                     
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                    szaty
                  biskupie 
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                    
                    
                      
                        | 
                         
                         MITRA
                        jest ona uroczystym nakryciem głowy biskupa. Składa się
                        ona z dwóch trójkątów połączonych opaską, z
                        dwiema wiszącymi z tyłu taśmami. W liturgii używana
                        od XII w. w dzisiejszej formie. Wykonana z kosztownych
                        materiałów, haftowana srebrem i złotem, wysadzana
                        szlachetnymi kamieniami. Modlitwa odmawiana przy wkładaniu
                        mitry nazywa ją hełmem zbawienia. Zaś symbolika średniowieczna
                        w dwóch jej rogach dopatrywała się symbolu obu
                        Testamentów: Starego i Nowego. 
                         
                          
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         PASTORAŁ,
                        jego prototypu można szukać w starożytności, w lasce
                        służącej do podpierania się, bądź też do przedłużania
                        zasięgu działania. Dlatego laskę uważano za symbol władzy
                        (Wj 4,17; Lb 17,17; 4 Krl 4,29; Ps 22,4; 44,7). Od
                        pastorału biskupa wcześniejszą była laska opata.
                        Poza klasztorami używali jej biskupi, królowie i książęta,
                        jako znaku władzy. Do liturgicznych insygniów biskupa
                        pastorał zalicza się od XI wieku. Gdy chodzi o
                        symbolikę pastorału, to jego zakrzywienie u góry
                        oznacza troskę pasterską biskupa, którym ma odciągać
                        wiernych od zła, jak pasterz owce, i naprowadzać do
                        dobra. Środkowa część pastorału oznacza podporę i
                        symbolizuje służbę ludowi oraz umacnianie jego wiary.
                        Dolna część pastorału ostro zakończona oznacza
                        troskę pasterza w zachęcaniu, napominaniu, a nawet w
                        karceniu. Papież od XII wieku używa pastorału
                        prostego, zakończonego krzyżem równoramiennym. 
                          
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                         PIERŚCIEŃ
                        służył on jako oznaka godności. Jego praktyczne
                        znaczenie polegało na wytłaczaniu nim pieczęci. Z
                        wprawioną w oczko pieczątką rytą w metalu lub
                        szlachetnym kamieniu nazywano sygnetem. Najwcześniej w
                        Hiszpanii biskupi nosili pierścienie, bo już od VII
                        wieku. Później zwyczaj ten przyjął się w Galii, a
                        następnie w całym Kościele równocześnie z pastorałem.
                        Według modlitwy odmawianej przy przekazywaniu pierścienia
                        w ramach święceń biskupich, jest on symbolem pieczęci
                        prawdziwej wiary i symbolem zaślubin biskupa z jego
                        diecezją.
                          
                          | 
                       
                      
                        | 
                         
                         PEKTORAŁ
                        To ozdobny krzyż z szlachetnego metalu, zawierający
                        relikwie. Od XII wieku nosili go na piersiach kardynałowie,
                        biskupi i opaci. Krzyż pektoralny wywodzi się z
                        relikwiarzyków noszonych przez duchowieństwo, najpierw
                        na Wschodzie chrześcijańskim, a później na
                        Zachodzie. Były to małe puszki ozdobne, różnych
                        kształtów, z relikwiami świętych męczenników.
                        Zwyczaj zakładania pektorału przez biskupa na czas
                        sprawowania czynności liturgicznych, stał się obowiązkiem
                        dopiero w XVI wieku, po Soborze Trydenckim. Ponieważ
                        pektorał mieści w sobie relikwie świętych męczenników,
                        dlatego stał się on znakiem zwycięstwa nad
                        cierpieniami, nawet nad śmiercią. Zatem z jednej
                        strony pektorał przypomina biskupowi cierpienie, a z
                        drugiej strony oznacza potężną opiekę, jaka spływa
                        na niego z krzyża Chrystusowego dla uchronienia go
                        przed napaściami wrogów zbawienia.
                         
                          
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                         PALIUSZ
                        Jest to biała taśma wełniana, szeroka około
                        siedem centymetrów. Ma ona kształt naszyjnika na
                        dwóch dodanych końcach, z których jeden opada na
                        piersi, a drugi na plecy. Paliusz zdobi sześć czarnych
                        krzyżyków. Używany jest w  liturgii
                        Eucharystycznej gdy  przewodniczy jej arcybiskup
                        metropolita.. Od V wieku nosili go papieże, a od XIII
                        wieku arcybiskupi metropolici. Wręcza im go papież.
                        Paliusz jest znakiem bardziej rozległej władzy
                        duchownej arcybiskupa metropolity. Jest też
                        napomnieniem dla niego, aby przekazanej władzy używał
                        na wzór Chrystusa - Dobrego Pasterza.
                         
                         
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                         PIUSKA
                        to mała, okrągła czapeczka, noszona przez
                        duchownych katolickich na szczycie głowy. Zasadniczo
                        purpurowa dla biskupów i arcybiskupów, czerwona dla
                        kardynałów, biała dla papieża. Piuski noszą również
                        niektóre zakony w kolorach określonych przez
                        konstytucje zakonne; dawniej nosili również duchowni
                        diecezjalni.
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                         TIARA
                        papieska korona, składająca się z trzech diademów
                        (z tego powodu zwana też triregnum), wysadzana
                        kamieniami szlachetnymi i perłami, ozdobiona na
                        szczycie małym krzyżem. W tej formie używana od ok.
                        XIII/XIV w. aż do 1965 roku, czyli do pontyfikatu Pawła
                        VI, który przestał jej używać. Tiara to ozdoba
                        nieliturgiczna i jako taka używana była tylko przy
                        okazjach nie związanych z liturgią: procesjach ze świątyni
                        i do niej, ceremonialnych procesjach papieskich oraz
                        przy ogłaszaniu decyzji dogmatycznych. Papież,
                        podobnie jak inni biskupi, używa mitry jako
                        liturgicznego nakrycia głowy.
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         | 
                       
                     
                     
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                   
                    
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
  
         
         
       | 
     
   
 
  
 |