| 
                     
                 | 
                
                  
                    
                      
                        | 
                         Adwent 
                        Adwent
                        jest początkiem nowego roku liturgicznego w Kościele
                        katolickim. Słowo „adwent” pochodzi od łacińskiego
                        "adventus" i oznacza przyjście. Dla starożytnych
                        rzymian słowo to oznaczało oficjalny przyjazd cezara.
                        Dla chrześcijan oznacza  radosny czas
                        przygotowania na przyjście Pana, a więc przygotowanie
                        do Bożego  Narodzenia, gdy wspomina się pierwsze
                        przyjście Syna Bożego na ziemię  i oznacza
                        radosne oczekiwanie na ponowne Jego przyjścia na ziemię. Od
                        czasów papieża Grzegorza Wielkiego (540-604) Adwent
                        obejmuje cztery niedziele przed Bożym Narodzeniem i
                        jest liturgicznym przygotowaniem na przyjście
                        Chrystusa. Adwent we współczesnej liturgii ma nie
                        tylko przygotować wiernych do świąt Bożego
                        Narodzenia, ale powinien mieć wymiar eschatologiczny
                        oraz skłaniać do wybiegania myślą w przyszłość,
                        kiedy Syn Boży przyjdzie po raz drugi - na Sądzie
                        Ostatecznym. W tym też celu Kościół prowadzi
                        rekolekcje adwentowe, kończące się zazwyczaj
                        sakramentem pokuty, czyli pojednania się z Bogiem oraz
                        z ludźmi, którym została wyrządzona krzywda. 
                          
                        Adwent
                        rozpoczyna kolejny rok liturgiczny i obejmuje 4 kolejne
                        tygodnie począwszy od pierwszej niedzieli po uroczystości
                        Chrystusa Króla, do pierwszych nieszporów Bożego
                        Narodzenia. Przygotowując się na przyjście Chrystusa,
                        podejmujemy szereg działa, zwłaszcza w dziedzinie
                        naszego ducha. 
                          
                        Główne
                        postacie adwentu: Najświętsza Maryja Panna,
                        Patronka adwentowego czuwania; prorok Izajasz
                        zapowiadający przyjście Zbawiciela i  św. Jan
                        Chrzciciel, który bezpośrednio przygotowywał lud
                        na spotkanie Mesjasza, wzywają nas do  do
                        prostowania Chrystusowi ścieżek w naszym sercu.
                          
                          | 
                       
                      
                        
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         Boże
                        Narodzenie 
                        Okres
                        Bożego narodzenia zaczyna się od I Nieszporów
                        uroczystości Narodzenia Pańskiego (wieczorem 24
                        grudnia) i trwa do niedzieli Chrztu Pańskiego
                        (niedzieli po Objawieniu Pańskim). Uroczystość
                        Narodzenia Pańskiego ma własną oktawę - jest jakby
                        "przedłużona" na 8 kolejnych dni (do dnia 1
                        stycznia włącznie). Niedziela między 2 a 5 stycznia
                        to II Niedziela po Narodzeniu Pańskim. 6 stycznia
                        obchodzi się uroczystość Objawienia Pańskiego.
                        Niedziela po tym święcie to święto Chrztu Pańskiego,
                        które kończy okres Narodzenia Pańskiego. 
                          
                        Boże
                        Narodzenie
                        oznacza, że Jezus Syn Boży, który zawsze był Bogiem,
                        stał się w czasie człowiekiem, narodził się z Maryi
                        Panny, aby umrzeć na krzyżu dla naszego zbawienia, aby
                        swoją męką i śmiercią przebłagać swojego Ojca za
                        grzech Adama i Ewy i grzechy wszystkich ludzi. Punktem
                        szczytowym przeżyć w naszych domach jest wigilia Bożego
                        Narodzenia, która posiada swoją bardzo bogatą liturgię.
                        Samo słowo wigilia pochodzi z języka łacińskiego słowa
                        vigilare oznaczającego czuwanie, straż nocną. Taki był
                        dawny zwyczaj kultywowany w Kościele, że poprzedniego
                        dnia przed ważnymi uroczystościami obowiązywał post
                        i wspólne oczekiwanie wyrażające się poprzez modlitwę.
                        Dzisiaj uczta wigilijna ma charakter rodzinny, zaprasza
                        się na nią tych, którzy mieszkają samotnie.
                        Rozpoczyna się, gdy na niebie ukaże się pierwsza
                        gwiazda, na pamiątkę tej betlejemskiej, którą, gdy
                        ujrzeli Mędrcy "bardzo się uradowali". Uczta
                        ma charakter religijny, o czym świadczy wspólna
                        modlitwa na jej rozpoczęcie i zakończenie. Wigilię
                        rozpoczyna się ona odczytaniem słów ewangelii według
                        świętego Łukasza opisujących narodziny Jezusa
                        Chrystusa w stajence betlejemskiej(Łk 2, 1-20). Ważną
                        częścią tej wieczerzy jest obrzęd łamania się opłatkiem,
                        typowo polski, ale znany też poza granicami naszego
                        kraju. Nie jest jasne pochodzenie tego zwyczaju, który
                        nawiązuje do pierwotnej nazwy Mszy świętej fractio
                        panis, czyli łamanie chleba. Sam wygląd opłatka jest
                        zbliżony do chleba używanego w czasie Mszy świętej,
                        od którego różni się jedynie prostokątnym kształtem.
                          
                          | 
                       
                      
                        
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         Wielki Post 
                        Okres
                        Wielkiego Postu jest zaproszeniem do podjęcia
                        osobistego wysiłku, pokonywania własnych wad, zwrócenia
                        większej uwagi na potrzeby otaczających nas ludzi i do
                        duchowego wzrostu, który pomoże nam jak najlepiej przeżyć
                        Święta Wielkanocne. Przypominają o tym słowa jednej
                        z prefacji tego czasu: "pozwalasz Twoim wiernym
                        co roku z oczyszczoną duszą radośnie oczekiwać Świąt
                        Wielkanocnych, aby gorliwie oddając się modlitwie i
                        dziełom miłosierdzia przez uczestnictwo w sakramentach
                        odrodzenia osiągnęli pełnię dziecięctwa Bożego".
                        Post, we wszystkich stosujących go religiach, ułatwia
                        spotkanie z łaską Boga, uczy dyscypliny wewnętrznej i
                        opanowania pragnień. Zalecane w tym okresie akty miłosierdzia
                        (np. jałmużna) pozwalają żyć na co dzień
                        przykazaniem miłości bliźniego
                        i wspomagać potrzebujących. 
                          
                        Wielki
                        Post trwa 40 dni i rozpoczyna się zawsze w Środę
                        Popielcową. Jej data zależy od daty uroczystości
                        Zmartwychwstania Pańskiego. W Środę Popielcową kapłani
                        na znak pokuty i umartwienia posypują nasze głowy
                        popiołem. Do dobrego przeżycia tego czasu pomagają
                        nam modlitwa, post i jałmużna. W niedziele Wielkiego
                        Postu odprawiane są Gorzkie Żale, a w piątki - nabożeństwa
                        Drogi Krzyżowej. W tym okresie w liturgii nie odmawia
                        się hymnu "Chwała na wysokości Bogu",
                        "Ciebie, Boże, chwalimy" oraz aklamacji
                        "Alleluja". 
                        Wspomnienia obowiązkowe, przypadające w czasie
                        Wielkiego Postu, można obchodzić jedynie jako
                        wspomnienia dowolne. 
                          
                        Do
                        okresu Wielkiego Postu nie wlicza się sześciu
                        niedziel, będących - jak w ciągu całego roku -
                        bardziej radosnymi wspomnieniami Zmartwychwstania.
                        Ostatnia niedziela Wielkiego Postu jest nazywana
                        Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona okres
                        Wielkiego Postu - czasu bezpośrednio poprzedzającego
                        Święte Triduum Paschalne - święta wielkanocne.
                        Wielki Post kończy się w Wielki Czwartek przed
                        sprawowaną wieczorem Mszą Wieczerzy Pańskiej. Wtedy
                        to rozpoczyna się Triduum Paschalne. Ma swoje centrum w
                        najbardziej uroczystej z liturgii - liturgii Wigilii
                        Paschalnej w Wielką Noc, a kończy II Nieszporami
                        uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego.
                          
                        Te trzy dni stanowią jeden wspólny obchód
                        liturgiczny; żadna z liturgii tych dni nie kończy się
                        błogosławieństwem czy rozesłaniem. Kościół w sposób
                        szczególny trwa w tym czasie przy Chrystusie,
                        kontemplując tajemnicę Jego męki, śmierci i zwycięskiego
                        powstania z martwych. Święta wielkanocne trwają więc
                        od wieczora Wielkiego Czwartku (!). 
                         
                          | 
                       
                      
                        
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         Okres Wielkanocny 
                        Niedziela
                        Zmartwychwstania Pańskiego jest obchodem ruchomym.
                        Wyznacza się ją na pierwszą niedzielę po pierwszej
                        wiosennej pełni księżyca (przypada ona około 21
                        marca). Stanowi ona I Niedzielę Wielkanocną. Przez
                        kolejnych 8 dni trwa oktawa uroczystości
                        Zmartwychwstania. Jej ostatnim dniem jest II Niedziela
                        Wielkanocna, czyli Miłosierdzia Bożego. Dni oktawy mają
                        rangę uroczystości Pańskich. 
                         
                        Przez 50 dni po uroczystości Zmartwychwstania trwa
                        Okres Wielkanocny, w którym Kościół raduje się ze
                        zwycięstwa Chrystusa. W kościele obok ołtarza stoi
                        paschał, baranek wielkanocny, figura Jezusa
                        Zmartwychwstałego oraz krzyż z czerwoną stułą. 
                         
                        Czterdziestego dnia po Zmartwychwstaniu Pańskim, zawsze
                        w czwartek, obchodzi się uroczystość Wniebowstąpienia
                        Pańskiego. W Polsce od 2003 r. jest ona przeniesiona na
                        następującą po tym czwartku niedzielę - a więc na
                        VII Niedzielę Wielkanocną. Dni powszednie po tej
                        uroczystości aż do następnej soboty włącznie
                        stanowią czas przygotowania i oczekiwania na Zesłanie
                        Ducha Świętego - Pięćdziesiątnicę.  
                        Ta
                        uroczystość kończy Okres Wielkanocny. Nowy kalendarz
                        liturgiczny mówi: „Pięćdziesiąt dni, jakie upływają
                        od Wielkanocy do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego,
                        winny być obchodzone w radości i weselu jako jeden
                        dzień świąteczny, owszem, jako jedna wielka
                        niedziela". Symbolicznym znakiem okresu
                        wielkanocnego jest świeca paschalna, która w czasie
                        tych pięćdziesięciu dni stoi na oczach wiernych, w
                        pobliżu ołtarza. 
                         
                        Dni powszednie od poniedziałku po II Niedzieli
                        Wielkanocnej do soboty przed uroczystością Zesłania
                        Ducha Świętego włącznie przyjmują wszystkie obchody
                        liturgiczne wyższej rangi (wspomnienia dowolne i obowiązkowe,
                        święta i uroczystości). W ciągu tych 50 dni radości
                        przypada wiele ważnych świąt i uroczystości.
                        Niedziele okresu wielkanocnego są uroczystościami
                        Paschy. 
                          
                        W
                        niedziele Wielkanocy pierwsze czytania biblijne wzięte
                        są z Dziejów Apostolskich dlatego, że opisują one życie
                        Kościoła po Zmartwychwstaniu Chrystusa. Drugie
                        czytania ułożone są w cykl trzyletni: w roku A wzięte
                        są z Pierwszego Listu św. Piotra, w roku B z
                        pierwszego Listu św. Jana Apostoła, w roku C z
                        Apokalipsy. Teksty te najlepiej odpowiadają okresowi
                        Wielkanocy, jej radości płynącej z wiary i mocnej
                        nadziei. Czytania ewangeliczne wyjęte są z Ewangelii
                        według św. Jana. Mówią one o ukazywaniu się
                        Zmartwychwstałego Pana, o Dobrym Pasterzu, o odejściu
                        Chrystusa do Ojca i o Zesłaniu Ducha Świętego.
                        Zgodnie z przekazem Dziejów Apostolskich, uroczystość
                        Wniebowstąpienia Pańskiego przypada czterdziestego
                        dnia po Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Historia
                        liturgii zna tę uroczystość od IV w. Dni powszednie
                        po Wniebowstąpieniu
                        Pańskim przygotowują wiernych na przyjęcie Ducha Świętego
                        (nowenna). Czytania liturgiczne w tym czasie zawierają
                        opis obietnicy zesłania Ducha Świętego.
                        Uroczystość Zesłania Ducha Świętego jest
                        liturgicznym obchodem wydarzenia zbawczego, które według
                        Dziejów Apostolskich (2,1) zbiegło się z żydowskim
                        obchodem Zielonych Świąt. 
                         
                          | 
                       
                      
                        
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         Okres zwykły 
                        Okres
                        Zwykły, zwany też „ czasem w ciągu roku” – łac.
                        tempus per annum, obejmuje trzydzieści trzy lub
                        trzydzieści cztery tygodnie w ciągu cyklu rocznego.
                        Rozdzielony jest niejako na dwie części: pierwsza z
                        nich rozpoczyna się w poniedziałek po Niedzieli Chrztu
                        Pańskiego i trwa do wtorku przed Środą Popielcową, a
                        druga trwa od poniedziałku po Zesłaniu Ducha Świętego
                        i kończy przed I Nieszporami 1 niedzieli Adwentu. W księgach
                        liturgicznych teksty, a zwłaszcza czytania opracowane są
                        na 34 tygodnie. W wypadku gdy okres ten ma 33 tygodnie,
                        wówczas w mszale i brewiarzu opuszcza się teksty
                        jednego tygodnia zaraz po Zielonych Świętach, aby
                        zachować teksty ostatniego tygodnia Okresu Zwykłego,
                        ponieważ mówią one o rzeczach ostatecznych i
                        harmonizują z końcem roku liturgicznego, będącego
                        symbolem końca świata. Każda niedziela zwykła w ciągu
                        roku ma swoje własne oblicze, wynikające z tekstów
                        liturgicznych, podkreślających jedno z wydarzeń
                        zbawczych, jedną z prawd objawionych czy też jedną z
                        zasad moralnych. 
                          
                        W
                        Okresie Zwykłym jesteśmy szczególnie zaproszeni do pójścia
                        za Jezusem w swoim życiu, które staje się w ten sposób
                        włączone w historię zbawienia. Liturgiczny Okres Zwykły
                        powinien być dla nas czasem szczególnego zaangażowania
                        w służbę Ewangelii, winien nas prowadzić do otwarcia
                        się na drugiego człowieka. W komentarzach
                        liturgicznych często podkreśla się, że człowiek w
                        tym okresie pielgrzymuje do swego ostatecznego celu.
                           
                         | 
                       
  
                    
                        | 
                         
                        
                        Cykl roku liturgicznego przedstawiony jest na rysunku. 
                         | 
                     
                      
                        | 
                         | 
                       
                      
                        | 
                         
                         
                         
                         | 
                       
                      
                        | 
                         Powyższy obrazek możesz mieć w formacie jpg o wymiarach
                  2505x1855 - ściągnij 
                        (498 KB)
                          | 
                       
                     
                   
                 | 
                     
                 |