| 
   
  
  
    
      
        
        
          
                | 
                   
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                     
                
  | 
                  Msza
                  święta 
                  
                    
                  
                  Msza
                  Święta składa się z dwóch części: z Liturgii Słowa i
                  Liturgii Eucharystycznej ściśle ze sobą połączonych,
                  tworzących razem jeden akt kultu. Pozostałe obrzędy
                  rozpoczynają i kończą liturgię mszalną. Poszczególne części
                  Mszy Świętej obejmują różne elementy: modlitwy, czytania,
                  pozdrowienia, aklamacje, obrzędy, znaki i procesje. W pewnych
                  momentach Mszy zachowujemy święte milczenie. 
                  OBRZĘDY
                  WSTĘPNE - LITURGIA SŁOWA
                  - LITURGIA EUCHARYSTYCZNA
                  - OBRZĘDY KOMUNII - OBRZĘDY
                  ZAKOŃCZENIA 
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                  
                    
                      
                        | 
                        
                         1. Procesja wejścia - Introit 
                        Na czele procesji idą
                        ministranci z kadzielnicą, krzyżem i zapalonymi świecami,
                        za nimi idą pozostali ministranci (akolici), lektor z
                        Księgą Ewangelii i na końcu celebrans. Tak ukształtowana
                        procesja ma swoją symbolikę: krzyż jest znakiem
                        przychodzącego Chrystusa, księga Ewangelii zawiera
                        Jego słowo, kapłan jest Jego "ręką", płonące
                        świece mówią o Nim jako Światłości, a kadzielnica
                        zachęca do wielbienia Go. 
                        2. Pozdrowienie ołtarza 
                        Pozdrowienie ołtarza dokonuje się
                        przez trzy akty czci: przez pokłon, przez ucałowanie i
                        przez okadzenie. Okadzenie stosuje się zwykle przy
                        liturgii uroczystej. Po oddaniu czci ołtarzowi, kapłan
                        udaje się na miejsce przewodniczenia, które powinno być
                        tak usytuowane, aby wszyscy zebrani mogli dobrze widzieć
                        i słyszeć kapłana. 
                        3. Znak krzyża i pozdrowienie ludu 
                        Znak krzyża i
                        pozdrowienie ludu następują, gdy skończy się śpiew
                        na wejście. Wtedy kapłan i całe zgromadzenie czynią
                        znak krzyża. Następnie kapłan przez pozdrowienie
                        oznajmia wspólnocie obecność Pana. Kapłan wraz z całym
                        zgromadzeniem, przez wspólny znak krzyża wyznają, że
                        zbawienia oczekują od krzyża Chrystusowego. Tym
                        znakiem wiary rozpoczyna się każdą czynność
                        liturgiczną, lecz na początku Mszy Świętej ma on
                        specjalną wymowę, bo jest Ofiarą krzyża. Zgodnie ze
                        starym zwyczajem, według którego osoba wyżej
                        postawiona w hierarchii społecznej pozdrawia pierwsza,
                        kapłan pozdrawia wiernych, posługując się jedną z
                        formuł zamieszczonych w tym celu w Mszale Rzymskim. Każda
                        z tych formuł oznajmia zebranej wspólnocie obecność
                        Pana, który poucza, uświęca i zbawia. Kapłan życzy
                        tej obecności wszystkim zebranym. Wszystkie formuły są
                        modlitwą, życzeniem i błogosławieństwem. Bóg
                        Ojciec przez Chrystusa, w Duchu Świętym obdarza
                        uczestników liturgii swoją odwieczną miłością, łaskawością,
                        jednością, radością i pokojem. 
                        W mszale czytamy: "Kapłan
                        zwrócony do ludu, rozkłada ręce i pozdrawia go".
                        Trzeba, aby gest ten, podobnie jak wszystkie gesty
                        liturgiczne, był tak starannie wyćwiczony, aby był
                        wymowny i odczuwany jako gest powitania. Aby był
                        estetyczny czyli pozbawiony przesady. Lud bowiem
                        przyzwyczajony jest do oglądania wzorowych gestów w
                        teatrach, kinach i telewizji. Przez pozdrowienie kapłana
                        i odpowiedź ludu ujawnia się misterium zgromadzonego
                        Kościoła. Zgromadzenie liturgiczne jest cząstką Kościoła
                        powszechnego. Obecny jest w nim Zbawiciel, który uświęca
                        zebranych, a Ojciec niebieski otrzymuje doskonałą chwałę. 
                        4. Wprowadzenie do liturgii dnia 
                        O ile się je stosuje, to
                        następuje ono po "pozdrowieniu ludu",
                        wtedy kapłan może w bardzo krótkich słowach
                        wprowadzić wiernych do Mszy Świętej danego dnia. 
                        5. Akt pokuty 
                            a) spowiedź powszechna 
                            b) dialog 
                            c) tropy 
                            d) aspersja - pokropienie wodą
                        święconą 
                        Akt pokutny ma na celu uświadomienie
                        sobie swojej grzeszności, obudzenie szczerego żalu za
                        grzechy, aby godnie przyjąć słowo Boże, owocnie brać
                        udział we Mszy Świętej i otrzymać obfitsze łaski.
                        Kapłan wypowiada wezwanie: "Uznajmy przed
                        Bogiem, że jesteśmy grzeszni, abyśmy mogli z czystym
                        sercem złożyć Najświętszą Ofiarę", po którym
                        następuje chwila ciszy, aby każdy mógł uświadomić
                        sobie swoją grzeszność. (W mszale z 1986 r. jest
                        kilka wezwań do wyboru). Potem wszyscy odmawiają
                        spowiedź powszechną: "Spowiadam się Bogu
                        wszechmogącemu..." W miejsce spowiedzi
                        powszechnej można użyć innych formuł aktu pokutnego,
                        umieszczonych w mszale. 
                        Niedzielne pokropienie
                        jest obrzędem przypominającym chrzest i jego skutki.
                        Jest nową kompozycją liturgiczną zastępującą akt
                        pokutny. Poświęcenie wody i pokropienie wiernych ma
                        miejsce po powitaniu ludu. Jego znaczenie wyraża
                        modlitwa na poświęcenie wody: "Wszechmogący,
                        wieczny Boże, Ty chcesz, aby przez wodę, która
                        podtrzymuje życie i służy do oczyszczania, również
                        nasze dusze zostały oczyszczone i otrzymały zadatek życia
                        wiecznego. Prosimy Cię pobłogosław tę wodę, którą
                        będziemy pokropieni w dniu Twoim, Panie. Odnów w nas
                        źródło swojej łaski i broń od wszelkiego zła nasze
                        dusze i ciała, abyśmy mogli zbliżyć się do Ciebie z
                        czystym sercem i otrzymać Twoje zbawienie".
                           
                        6. Kyrie - "Panie zmiłuj się" 
                         Kościół "Kyrie,
                        eleison" wprowadził do swojej liturgii w takim
                        znaczeniu, w jakim stosował je Paweł Apostoł w swoich
                        listach, kierując je do Chrystusa jako Pana i Boga.
                        Aklamacja ta następuje po akcie pokuty, chyba że była
                        ona już zawarta w samym akcie pokuty. Ponieważ jest to
                        śpiew, w którym wierni wzywają Pana i błagają Go o
                        miłosierdzie, wykonują go zwykle wszyscy, to znaczy
                        bierze w nim udział lud oraz chór czy kantor. Zwykle
                        każdą aklamację mówi się lub śpiewa dwa razy.
                        Jednakże ze względu na charakter języka, kompozycji
                        muzycznej czy innej okoliczności nie wyklucza się większej
                        liczby wezwań czy wstawek w postaci krótkiego «tropu». 
                        7. Gloria - "Chwała na wysokości Bogu" 
                        Jest to starożytny hymn
                        wielbiący Boga, który podkreśla uroczysty charakter
                        liturgii. Należy on do licznych hymnów układanych i
                        śpiewanych w pierwotnym Kościele, na wzór psalmów.
                        Podczas gdy pierwsza zwrotka stoi pod wpływem śpiewu
                        anielskiego (Łk 2,14) i zawiera uwielbienie Trójjedynego
                        Boga, to druga zwrotka jest uduchowionym hymnem na cześć
                        Chrystusa, gdzie w części końcowej: Tylko Tyś jest
                        święty, tylko Tyś jest Panem, tylko Tyś Najwyższy,
                        jest przeciwstawieniem się ówczesnemu kultowi cesarza.
                        Hymn śpiewa się lub odmawia w niedziele, z wyjątkiem
                        Adwentu i Wielkiego Postu,w uroczystości i święta
                        oraz podczas obchodów mających bardziej uroczysty
                        charakter. 
                        8. Kolekta - Oratio 
                        We Mszy Świętej jest to
                        pierwsza modlitwa kapłana, jako przewodniczącego. Nazwą
                        "oratio" Rzymianie określali przemówienie.
                        Kościół wyraz ten zastosował do uroczystego przemówienia,
                        jakie kapłan kieruje do Boga Ojca w imieniu zebranego
                        ludu. Wprowadzenie Ogólne do Mszału Rzymskiego mówi:
                        "Kapłan wzywa lud do modlitwy; wszyscy razem z kapłanem
                        trwają przez chwilę w milczeniu, aby uświadomić
                        sobie, że stoją w obecności Boga i by w modlitwie
                        osobistej wypowiedzieć swoje prośby. Po czym kapłan
                        odmawia modlitwę, która zwykle nazywa się «kolektą».
                        Wyraża się przez nią charakter obchodu liturgicznego
                        i za pośrednictwem słów kapłana zanosi się prośby
                        do Boga przez Chrystusa w Duchu Świętym. Lud, łącząc
                        się z prośbą i wyrażając na nią zgodę, przez
                        aklamację «Amen» sprawia, że staje się
                        ona jego modlitwą. W Mszy Świętej odmawia się tylko
                        jedną kolektę, dotyczy to również modlitwy nad
                        darami i modlitwy po Komunii".
                          | 
                       
                     
                   
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                  
                    
                      
                        | 
                        
                         1. Czytania biblijne 
                        Nie ma liturgii, w której Bóg nic
                        miałby słowa, którym zwołuje lud, jednoczy go,
                        umacnia, oczyszcza i pozwala żyć. Jak ważna jest rola
                        słowa Bożego w liturgii i w życiu chrześcijańskim,
                        zwięźle podają następujące słowa: "W
                        czytaniach, Bóg przemawia do swego ludu, objawia mu
                        tajemnicę odkupienia i zbawienia, i podaje mu pokarm
                        duchowy, a sam Chrystus poprzez swoje słowo obecny jest
                        pośród wiernych". 
                            Lektorem czytań biblijnych, według
                        prastarej tradycji i zasad podziału funkcji, nie
                        powinien być celebrans lecz ktoś z usługujących.
                        Lektor taki nie może jednak być przypadkowy, ale
                        dojrzały do poprawnego czytania i dobrze przygotowany.
                        Gdy czyta lektor, wtedy widać, że także celebrans
                        jest słuchaczem słowa Bożego. Zaraz po czytaniu
                        lektor mówi "Oto słowo Boże" (Verbum
                        Domini), na co zgromadzony lud odpowiada "Chwała
                        tobie Panie" (Deo gratias). W dni
                        powszednie stosuje się jedno czytanie, w niedziele i
                        uroczystości - dwa. 
                        2. Śpiewy responsoryjne 
                         
                            a) Psalm 
                            b) Sekwencja - śpiew na uroczystość
                        Zesłania Ducha Świętego, oraz Zmartwychwstanie 
                            c) Aklamacja Alleluja, bądź Chwała
                        Tobie (w okresie Wielkiego Postu) - werset przed
                        Alleluja zawiera główną myśl Ewangelii 
                        Śpiewy między
                        czytaniami składają się przede wszystkim z psalmów.
                        Psalm najczęściej śpiewa kantor lub schola. Refren
                        natomiast powtarzają wszyscy obecni. Tekst pierwszego
                        czytania biblijnego i psalm po nim następujący z
                        refrenem tak są ułożone, że tworzą jedną całość
                        treściową. W Lekcjonarzu każde pierwsze czytanie
                        mszalne ma swój psalm responsoryjny. Jest on modlitwą
                        refleksyjną nad przeczytanym tekstem. Śpiew między
                        czytaniami bierze się zasadniczo z Lekcjonarza. Dla ułatwienia
                        wiernym włączanie się w śpiew refrenu, są teksty
                        refrenu okresowe, które łatwo można zapamiętać i śpiewać
                        w ciągu danego okresu. 
                        Przed Alleluja śpiewa się
                        sekwencje. W odnowionej liturgii obowiązują tylko dwie
                        sekwencje: "Victimae paschali laudes",
                        i "Veni Sancte Spiritus". Sekwencja
                        wielkanocną: "Victimae paschali laudes",
                        napisał zakonnik Wipo z Burgundii (XI w.), w St. Gallen.
                        Przez swoją dramatyczną formę, wraz z opisami
                        ewangelicznymi zmartwychwstania Pańskiego, dała początek
                        dramatom liturgicznym, począwszy od "Nawiedzenia
                        grobu Pańskiego", a w dalszej konsekwencji
                        początek nowożytnemu teatrowi. Drugą sekwencją w
                        nowym mszale jest "Veni Sancte Spiritus",
                        na Zielone Świątki. Przypisywana różnym autorom,
                        pochodzi od Stefana Langtona (XIII w.), arcybiskupa
                        Canterbury. Jest wołaniem "w górę" o ożywczą
                        siłę, pochodzącą od Ducha Świętego. 
                        Przed Ewangelią śpiewa
                        się werset wprowadzający w jej treść. Werset ten
                        obramowany jest radosnym "Alleluja", w
                        Wielkim Poście aklamacja jest zastąpiona słowami: "Chwała
                        Tobie, słowo Boże" lub "Chwała
                        Tobie, Królu wieków". Śpiew ten rozpoczynają
                        wszyscy, albo schola, ewentualnie kantor. Gdy psalmu się
                        nie śpiewa, wtedy należy go odrecytować. Natomiast
                        aklamację przed Ewangelią należy zawsze śpiewać,
                        gdyby się jej nie śpiewało, to można ją opuścić. 
                        3. Ewangelia 
                        Ewangelia czytana jest od
                        dawna w specjalnej oprawie obrzędowej: od IV wieku
                        zarezerwowana jest dla diakona lub kapłana; od IX wieku
                        diakon przed jej czytaniem otrzymuje specjalne błogosławieństwo;
                        kapłan natomiast odmawia modlitwę przygotowawczą; księgę
                        Ewangelii zanosi się do ambony procesjonalnie z
                        zapalonymi świecami i kadzielnicą (od V-VII w.).
                        Diakon względnie kapłan rozpoczyna czytanie Ewangelii
                        od znaku krzyża kreślonego na księdze i na sobie,
                        następnie okadza księgę przed czytaniem; wierni
                        recytują lub śpiewają aklamację: "Chwała
                        Tobie Panie" na początku, i "Chwała
                        Tobie Chryste" po czytaniu. Podczas gdy innych
                        czytań biblijnych słucha się w pozycji siedzącej, to
                        w czasie czytania Ewangelii tradycja każe stać.
                        Postawa stojąca oznacza szacunek dla Ewangelii oraz
                        gotowość do kierowania się wżyciu jej zasadami; po
                        czytaniu Ewangelii diakon lub kapłan mówi po cichu: "Niech
                        słowa Ewangelii zgładzą nasze grzechy". 
                        4. Homilia 
                        Homilia jako wyjaśnienie
                        do tekstów świętych, należy do liturgii słowa.
                        Homilie należy wygłaszać podczas wszystkich Mszy Świętych,
                        celebrowanych z udziałem wiernych w niedziele i święta
                        nakazane. Także nie opuszcza się jej w Mszach Świętych
                        konwentualnych, śpiewanych i pontyfikalnych. W dniach
                        zaś nieświątecznych zaleca się głoszenie homilii,
                        szczególnie w niektóre dni Adwentu i Wielkiego Postu,
                        jak również przy innych okazjach, z racji których
                        wierni liczniej przybywają do kościoła. Przez nazwę
                        homilii należy rozumieć wyjaśnienie tekstu świętego
                        albo jakiś pogląd na czytanie Pisma Świętego, albo
                        jakiś inny tekst wyjęty z części stałych czy
                        zmiennych Mszy Świętej danego dnia, mający na względzie
                        albo tajemnicę, o której się odprawia, albo specjalną
                        korzyść słuchających. Jeśli daje się pierwszeństwo
                        kazaniom tematycznym wygłaszanym w czasie Mszy Świętej
                        w pewne okresy roku, to jednak należy zachować harmonię
                        przynajmniej ze szczególnymi okresami i świętami roku
                        liturgicznego, czyli z tajemnicą odkupienia. Homilia
                        bowiem jest częścią liturgii danego dnia. 
                        5. Wyznanie wiary - Credo 
                        Pierwotnie stosowane one
                        było przy obrzędach sakramentu chrztu. Każdy kandydat
                        do tego sakramentu musiał je opanować na pamięć i
                        odrecytować indywidualnie (stąd liczba pojedyncza: "Wierzę...").
                        Wyznanie wiary we Mszy Świętej dokumentuje wewnętrzny
                        związek chrztu z Eucharystią. Jest przypomnieniem
                        przyjętego sakramentu chrztu i równocześnie jego
                        odnowieniem. Wyznanie wiary, zmierza ku temu, by lud
                        wyraził zgodę i dał odpowiedź na słowo Boże, które
                        usłyszał w czytaniach i za pośrednictwem homilii,
                        oraz by uświadomił sobie zasadnicze prawdy wiary,
                        zanim rozpocznie sprawowanie Eucharystii. Wyznanie wiary
                        powinien odmawiać kapłan wspólnie z ludem w niedziele
                        i uroczystości; można je odmawiać także podczas
                        obchodów mających szczególny i bardziej uroczysty
                        charakter. 
                        Credo mszalne nosi nazwę
                        Symbolu nicejsko-konstantynopolitańskiego, ponieważ
                        zawiera sformułowania ustalone na Soborze w Nicei (325
                        r.) i ponownie zatwierdzone na Soborze w Konstantynopolu
                        (381 r.). Podczas Mszy dla dzieci można odmawiać Skład
                        Apostolski. 
                        6. Modlitwa powszechna 
                        Modlitwa ta kończy
                        liturgię słowa Bożego. Modlitwa powszechna każe wyjść
                        z kręgu własnych próśb i włączyć się w modlitwę
                        błagalną całego ludu. Przyczynia się ona, między
                        innymi, do pogłębienia świadomości o wspólnotowym
                        czyli społecznym charakterze liturgii. Gdy lud zanosi
                        do Boga błagania za wszystkich ludzi, wtedy wypełnia
                        funkcję swojego kapłaństwa powszechnego. Od chwili
                        przyjęcia chrztu świętego, człowiek bowiem należy
                        do ludu kapłańskiego. Stąd też wypada, aby ta
                        modlitwa była z zasady w Mszach z ludem, by zanoszono
                        wtedy błagania za Kościół święty, za tych, którzy
                        nami rządzą, za tych, którzy są w różnych
                        potrzebach, za wszystkich ludzi i za zbawienie całego
                        świata. 
                        Do kapłana przewodniczącego
                        liturgii należy kierowanie modlitwą powszechną. On
                        rozpoczyna ją wezwaniem wszystkich obecnych do wspólnego
                        błagania i po skończonych wezwaniach odmawia modlitwę
                        końcową. Poszczególne wezwania błagalne należą do
                        diakona lub kantora, względnie do kogoś. Całe
                        zgromadzenie liturgiczne wyraża swoje błaganie wspólną
                        aklamacją: "Wysłuchaj nas, Panie". 
                          | 
                       
                     
                   
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                  
                    
                      
                        | 
                        
                         W modlitwie tej liturgia ofiary osiąga swój szczyt.
                        Jest ona centralną i kulminacyjną częścią całej
                        akcji liturgicznej. Główną ideą Modlitw
                        Eucharystycznych jest dziękczynienie za zbawcze dzieła
                        Boże dokonane w historii, a zarazem wielbienie Ojca
                        niebieskiego przez Chrystusa, w Duchu Świętym. Podkreślona
                        jest w nich rola Ducha Świętego zarówno przy spełnianiu
                        Najświętszej Ofiary, jak i przy jej owocowaniu w życiu,
                        to jest przy jednoczeniu i uświęcaniu ludu Bożego.
                        Mocniej podkreślona jest też skuteczność Ofiary
                        eucharystycznej, która winna się wyrażać w jedności
                        i miłości, w dojrzewaniu człowieka do tego, by stawał
                        się darem ofiarnym dla Ojca niebieskiego. Cechuje je
                        otwarty i pełny optymizmu stosunek do świata. Świat
                        jest bowiem dziełem Bożej miłości, odkupiony przez
                        Chrystusa, nieustannie uświęcany i doskonalony przez
                        Ducha Świętego. Budzą poczucie odpowiedzialności za
                        bliźniego, za wszystkich chrześcijan, za szukających
                        Boga i za wszystkich ludzi dobrej woli. Angażują
                        wiernych do czynnego udziału przez aklamację, wyznanie
                        wiary w obecność Chrystusa w Eucharystii i przez końcowe
                        Amen. 
                        1. Przygotowanie darów 
                        Przygotowanie darów
                        rozpoczyna się od przygotowania ołtarza. Rozkłada się
                        na nim korporał, puryfikaterz, kielich i mszał. Następnie
                        przynosi się dary ofiarne. Dobrze jest, gdy chleb i
                        wino przynoszą wierni, a kapłan lub diakon odbiera je
                        od nich w odpowiednim miejscu i składa na ołtarzu.
                        Towarzyszą temu odpowiednie formuły modlitewne. Chociaż
                        wierni nie przynoszą własnego chleba i wina, to jednak
                        sam obrzęd przynoszenia darów zachowuje swoją moc i
                        znaczenie duchowe. Procesji z darami towarzyszy śpiew;
                        trwa on przynajmniej do momentu złożenia darów na ołtarzu.
                        Śpiew na przygotowanie darów ofiarnych można zastąpić
                        pieśnią nabożną. Dary złożone na ołtarzu oraz sam
                        ołtarz można okadzić, by w ten sposób wyrazić
                        znakiem, że modlitwa i ofiara Kościoła wznosi się
                        jak dym kadzielny przed oblicze Boga. Po okadzeniu darów
                        i ołtarza, diakon lub ktoś z asysty mogą okadzić również
                        kapłana i lud. Potem kapłan obmywa ręce. Obrzęd ten
                        ma znaczenie symboliczne i wyraża pragnienie wewnętrznego
                        oczyszczenia, co wyraża towarzysząca modlitwa: "Obmyj
                        mnie, Panie, z mojej winy i oczyść mnie z grzechu
                        mojego". 
                        Podczas obrzędu
                        przygotowania darów ofiarnych ma miejsce również
                        zbieranie ofiar. Wstęp do mszału powiada: "Przyjmuje
                        się także pieniądze lub inne dary na rzecz ubogich
                        lub na potrzeby kościoła, przyniesione przez wiernych
                        lub zebrane w kościele; dlatego dary te umieszcza się
                        w odpowiednim miejscu, lecz poza stołem
                        eucharystycznym". Dar złożony symbolizuje
                        ofiarodawcę, gdyż jest cząstką jego samego, jego
                        trudu, pracy i zabiegów. 
                        2. Modlitwa nad darami
                        - oratio super oblata 
                        Modlitwa nad darami kończy
                        obrzędy przygotowania darów. Po obmyciu rąk kapłan
                        wzywa lud do modlitwy: "Módlcie się, aby moją
                        i waszą Ofiarę przyjął Bóg, Ojciec wszechmogący".
                        Lud odpowiada: "Niech Pan przyjmie Ofiarę z rąk
                        twoich na cześć i chwałę swojego imienia, a także
                        na pożytek nasz i całego Kościoła świętego".
                        Sprawujący liturgię eucharystyczną jest, jako szafarz
                        tej Ofiary, autentycznym kapłanem dokonującym na mocy
                        specjalnej władzy święceń prawdziwego aktu
                        ofiarnego, który prowadzi ludzi do Boga, wszyscy zaś,
                        którzy w Eucharystii uczestniczą, nie składają
                        ofiary tak jak on, lecz składają wraz z nim, na mocy
                        kapłaństwa powszechnego wiernych, swoje duchowe
                        ofiary, które wyraża chleb i wino od momentu złożenia
                        ich na ołtarzu. 
                        3. Modlitwa Eucharystyczna: 
                         
                            a) Dialog przed prefacją - w górę
                        serca... 
                        Dialog ten rozpoczyna Modlitwę
                        Eucharystyczną. Kapłan przypomina najpierw obecność
                        Pana, następnie wzywa lud, aby wzniósł serca do Boga
                        w modlitwie i dziękczynieniu. Kapłan łączy się z
                        ludem we wspólnej modlitwie, którą w imieniu całego
                        zgromadzenia kieruje do Boga Ojca przez Jezusa
                        Chrystusa. Całe zgromadzenie łączy się z Chrystusem
                        w głoszeniu wielkich dzieł Bożych. Przez ten wstępny
                        dialog, okazuje się, że Modlitwa Eucharystyczna nie
                        należy wyłącznie do celebransa, lecz do całego
                        zgromadzenia liturgicznego. 
                            b) Prefacja - zaprawdę
                        godne to i sprawiedliwe... 
                        Prefacja podobnie jak dialog wstępny,
                        sięga początków chrześcijaństwa. Każda prefacja
                        zawiera określony motyw dziękczynienia za
                        zbawcze dzieła Boże, dokonane w historii zbawienia. W
                        prefacji kapłan w imieniu całego ludu świętego wysławia
                        Boga Ojca i dziękuje Mu za dzieło zbawienia w coraz
                        innym aspekcie, czy też w całości, stosownie do
                        charakteru obchodu liturgicznego. 
                        Na budowę prefacji składają
                        się trzy elementy. Pierwszym z nich jest przejście
                        od dialogu wstępnego do motywu dziękczynienia.
                        Przejście to w każdej prefacji brzmi mniej więcej
                        jednakowo. Brzmi ono: "Zaprawdę godne to i
                        sprawiedliwe, słuszne i zbawienne, abyśmy zawsze i wszędzie
                        Tobie składali dziękczynienie, Panie, Ojcze święty,
                        wszechmogący wieczny Boże, przez Chrystusa, Pana
                        naszego". Drugim elementem składowym prefacji
                        jest motyw dziękczynienia, który tematycznie
                        zharmonizowany jest z obchodzonym misterium, np.: "On
                        to po swoim zmartwychwstaniu jawnie się ukazał swoim
                        uczniom i na ich oczach wzniósł się do nieba, aby dać
                        nam udział w swoim Bóstwie". Trzecim
                        elementem jest zakończenie, które wyraża łączność
                        Kościoła ziemskiego z aniołami i świętymi w składaniu
                        Bogu dziękczynienia, za dzieło zbawcze Jezusa
                        Chrystusa. Zakończenie to jest przejściem od motywu
                        dziękczynienia do wspólnej aklamacji "Święty,
                        święty": "Przeto z Aniołami i Archaniołami,
                        z błogosławionymi duchami oraz wszystkimi chórami
                        niebios śpiewamy hymn ku Twojej chwale, bez końca wołając". 
                            c) Sanctus
                        - śpiew "Święty, święty" 
                        Aklamacja "Święty" (Sanctus)
                        składa się: ze słów wyjętych z opisu wizji Izajasza
                        (6,1-3), z okrzyku ludu przy wjeździe Chrystusa do
                        Jerozolimy (Mt 21,9; J 12, 13) i z wersetu psalmowego
                        (117, 26): "Święty, Święty, Święty Pan, Bóg
                        Zastępów. Pełne są niebiosa i ziemia chwały Twojej.
                        Hosanna na wysokości. Błogosławiony, który idzie w
                        imię Pańskie. Hosanna na wysokości". Całe
                        zgromadzenie liturgiczne w łączności z mocami
                        niebios, śpiewa lub recytuje aklamację Święty,
                        która stanowi część Modlitwy Eucharystycznej. Nie może
                        być ona powierzona samemu chórowi. 
                            d) Postsanctus
                        i wspomnienie tajemnicy dnia - zaprawdę święty
                        jesteś Boże... 
                        Przejście (Postsanctus) od śpiewu
                        Święty (Sanctus) do epiklezy
                        konsekracyjnej jest różne w zależności od wyboru
                        przez celebransa określonej Modlitwy Eucharystycznej.
                        np. w Modlitwie drugiej brzmi ono: "Zaprawdę,
                        święty jesteś, Boże, źródło wszelkiej świętości".
                        Wspomnienie tajemnicy dnia zachodzi w niedziele oraz w
                        określone uroczyste obchody liturgiczne. Odmawia się
                        je między Postsanctus, a epiklezą. W niedzielę
                        wspomnienie to brzmi następująco: "Dlatego
                        stajemy przed Tobą i zjednoczeni z całym Kościołem
                        uroczyście obchodzimy pierwszy dzień tygodnia, w którym
                        Jezus Chrystus zmartwychwstał i zesłał na Apostołów
                        Ducha Świętego". 
                            e) Epikleza
                        - uświęć te dary mocą Swojego Ducha... 
                        Epikleza konsekracyjna jest prośbą
                        skierowaną do Boga Ojca, aby mocą Ducha Świętego
                        przemienił dary chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa
                        Chrystusa. Epiklezę kapłan odmawia z wyciągniętymi rękami
                        nad darami, przy słowach "Ciałem i Krwią"
                        czyni nad nimi znak krzyża. np. w drugiej Modlitwie
                        Eucharystycznej epikleza brzmi: "Uświęć te
                        dary mocą Twojego Ducha, aby stały się dla nas Ciałem
                        i Krwią naszego Pana Jezusa Chrystusa". 
                            f)
                        Opowiadanie o ustanowieniu i konsekracja 
                        Opowiadanie o ustanowieniu i
                        konsekracja obejmują słowa i czynności Chrystusa,
                        przez które spełnia się Ofiara, którą sam ustanowił
                        w czasie Ostatniej Wieczerzy, gdy złożył w ofierze
                        swoje Ciało i Krew pod postaciami chleba i wina i dał
                        je na pokarm i napój Apostołom oraz polecił im
                        nieustannie odnawiać to misterum. 
                            g) Aklamacja po
                        przeistoczeniu 
                        Aklamacja po przeistoczeniu
                        wprowadzona została przez posoborową reformę
                        liturgiczną. Jest ona wyznaniem wiary w obecność
                        Chrystusa w Eucharystii, który złożył siebie w
                        Ofierze na krzyżu, który chwalebnie zmartwychwstał i
                        powtórnie przyjdzie w dniu ostatecznym. Aklamacja ta ożywia
                        także udział wiernych w liturgii przez włączanie się
                        w jej śpiew. Nowy mszał zawiera cztery aklamacje do
                        wyboru: 
                                       
                        - Oto wielka tajemnica wiary... 
                                       
                        - Tajemnica wiary... 
                                       
                        - Wysławiajmy tajemnicę wiary... 
                                       
                        - Wielka jest tajemnica naszej wiary... 
                            h) Anamneza
                        - przez swoją mękę, śmierć i zmartwychwstanie... 
                        Anamneza (pamiątka) jest
                        wspominaniem pamiątki Chrystusa. Wypełniając Jego
                        polecenie: "To czyńcie na moją pamiątkę",
                        Kościół wspomina błogosławioną Mękę, chwalebne
                        Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie Pana, oczekując
                        Jego powtórnego przyjścia. W sposób misteryjny te
                        wymieniane wydarzenia zbawcze są obecne w Mszy Świętej.
                        np. w drugiej Modlitwie Eucharystycznej anamneza połączona
                        z modlitwą ofiarniczą brzmi: "Wspominając śmierć
                        i zmartwychwstanie Twojego Syna, ofiarujemy Tobie, Boże,
                        Chleb życia i Kielich zbawienia i dziękujemy, że nas
                        wybrałeś, abyśmy stali przed Tobą i Tobie służyli". 
                            i) Modlitwa
                        ofiarnicza i modlitwy wstawiennicze 
                        Modlitwa ofiarnicza,
                        przez którą Kościół, który reprezentuje aktualnie
                        zebrana jego cząstka, składa Ojcu niebieskiemu, w
                        Duchu Świętym, niepokalaną Ofiarę, a wraz z nią
                        ofiaruje siebie samego. Przedmiotem tej Ofiary jest sam
                        Chrystus, który równocześnie jako najwyższy i jedyny
                        Kapłan Nowego Przymierza sam siebie składa w ofierze
                        Bogu Ojcu. Kościół jako Jego Ciało mistyczne, dołącza
                        się do Jego Ofiary. Do osiągnięcia tego celu prowadzi
                        Komunia Święta. Modlitwa ofiarnicza z tego względu
                        pamięta o przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa, w tak
                        zwanej epiklezie komunijnej, która jest prośbą
                        skierowaną do Ojca niebieskiego, aby wszyscy, którzy będą
                        spożywać konsekrowane dary, mocą Ducha Świętego złączyli
                        się w miłości z mistycznym Ciałem Chrystusa - Kościołem:
                        "Pokornie błagamy, aby Duch Święty zjednoczył
                        nas wszystkich, przyjmujących Ciało i Krew
                        Chrystusa". 
                        Modlitwy wstawiennicze za żywych i
                        za zmarłych pouczają równocześnie, że
                        Eucharystia sprawuje się w łączności z całym Kościołem
                        w niebie i na ziemi i że ofiarę składa się za
                        wszystkich jego członków żywych i umarłych, którzy
                        zostali wezwani do uczestnictwa w odkupieniu i zbawieniu
                        dokonanym przez Ciało i Krew Chrystusa. 
                            j) Doksologia -
                        Przez Chrystusa... 
                        Doksologia jest uwielbieniem Boga
                        wraz z podniesieniem konsekrowanych postaci. We
                        wszystkich Modlitwach Eucharystycznych brzmi ona
                        jednakowo. Oparta jest na tekście anafory św. Hipolita
                        Rzymskiego: "Przez Chrystusa, z Chrystusem i w
                        Chrystusie, Tobie, Boże, Ojcze wszechmogący, w jedności
                        Ducha Świętego, wszelka cześć i chwała, przez
                        wszystkie wieki wieków. Amen". Końcowe AMEN
                        po doksologii jest najważniejsze w całej Mszy Świętej.
                        Przez to Amen lud podpisuje się niejako pod Modlitwą
                        Eucharystyczną i potwierdza ją. Modlitwa ta wymaga,
                        aby wszyscy obecni słuchali jej ze czcią i w ciszy, i
                        uczestniczyli w niej przez przewidziane aklamacje.
                        Podczas tej Modlitwy zakazane są wszelkie inne modlitwy
                        i śpiewy oraz gra na organach i innych instrumentach. 
                         
                          | 
                       
                     
                   
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                  
                    
                      
                        | 
                        
                         1. Modlitwa Pańska 
                        Wezwanie (wstęp) do Modlitwy
                        Pańskiej jest we wszystkich obrządkach. Podkreśla to
                        jej godność. Wezwanie do Ojcze nasz powołuje się na
                        polecenie Chrystusa (Mt 6,8; Łk 11,2): "Pouczeni
                        przez Zbawiciela i posłuszni Jego słowom, ośmielamy
                        się mówić..." 
                        Modlitwa Pańska
                        rozpoczyna obrzędy komunijne.  Najstarsze
                        komentarze do Modlitwy Pańskiej w prośbie o chleb
                        powszedni widzą aluzję do chleba eucharystycznego.
                        Podobnie prośbę o odpuszczenie win rozumiano jako
                        pragnienie oczyszczenia się na przyjęcie Ciała Pańskiego
                        i Jego Krwi. Te dwie prośby zadecydowały, że Modlitwa
                        Pańska stała się przygotowawczą do Komunii Świętej.
                        Obecne jej miejsce po Modlitwie Eucharystycznej ustalił
                        papież Grzegorz Wielki, jako bardziej odpowiednie dla
                        modlitwy przygotowawczej. Modlitwa Pańska w liturgii
                        mszalnej ma swoją oprawę modlitewną złożoną z wezwania,
                        embolizmu i aklamacji. 
                        2. Embolizm - wybaw nas Panie od zła
                        wszelkiego... 
                        Embolizm (przydatek)
                        jest rozwinięciem ostatniej prośby Modlitwy Pańskiej.
                        Zawiera prośbę o uwolnienie całej wspólnoty wiernych
                        od mocy zła, o zwycięstwo nad pokusami. Jego brzmienie
                        nawiązuje do wersji zawartej w Ordo Romanus I, i brzmi:
                        "Wybaw nas, Panie, od zła wszelkiego i obdarz
                        nasze czasy pokojem. Wspomóż nas w swoim miłosierdziu,
                        abyśmy zawsze wolni od grzechu i bezpieczni od
                        wszelkiego zamętu, pełni nadziei oczekiwali przyjścia
                        naszego Zbawiciela, Jezusa Chrystusa". Lud kończy
                        embolizm aklamacją, którą z powodu wielbiącej treści
                        nazwano doksologią: "Bo Twoje jest królestwo,
                        potęga i chwała na wieki". Cały ten ciąg, złożony
                        z wezwania, Modlitwy Pańskiej, embolizmu i
                        doksologii odmawia się głośno, albo się śpiewa. 
                        3. Obrzęd pokoju - przekazuje się poprzez nałożenie
                        rąk 
                        Obrzęd pokoju jest
                        jednym z elementów przygotowawczych do Komunii Świętej.
                        W kazaniu na górze Chrystus postawił zasadę, że służbę
                        Bożą musi poprzedzić pojednanie z braćmi (Mt
                        5,23-24). Kto pragnie przyjąć Ciało Pańskie i związane
                        z tym łaski, trzeba być człowiekiem pokoju i
                        przebaczenia. Modlitwa pokoju wchodząca w ten obrzęd
                        jest następująca: "Panie Jezu Chryste. Ty
                        powiedziałeś swoim Apostołom: Pokój zostawiam wam,
                        pokój mój wam daję. Prosimy Cię, nie zważaj na
                        grzechy nasze, lecz na wiarę swojego Kościoła i
                        zgodnie z Twoją wolą napełniaj go pokojem i doprowadź
                        do pełnej jedność". 
                        W modlitwie tej nowy mszał
                        wprowadził zmiany na niektóre okresy roku kościelnego,
                        a mianowicie na okresy Narodzenia Pańskiego, Wielkiego
                        Postu, Wielkanocy i w uroczystość Zesłania Ducha Świętego.
                        Zewnętrznym wyrazem zgody z bliźnim jest znak pokoju. 
                        4. Łamanie chleba i zmieszanie postaci 
                        Łamanie chleba miało
                        miejsce już w Wieczerniku. Chrystus łamał pierwszy
                        Chleb eucharystyczny i rozdawał swoim uczniom. Łamanie
                        rozpoczyna się po przekazaniu znaku pokoju i winno się
                        odbywać z należnym szacunkiem. Nie należy jednak tej
                        czynności bez potrzeby przedłużać ani też przywiązywać
                        do niej nadmiernej wagi. Obrzęd ten jest zastrzeżony
                        dla kapłana lub diakona. Kapłan łamie chleb i
                        wpuszcza do kielicha cząstkę Hostii na znak
                        zjednoczenia Ciała i Krwi Pańskiej w dziele zbawienia,
                        to znaczy połączenia Ciała i Krwi Jezusa żyjącego i
                        chwalebnego. 
                        Błaganie Baranku Boży
                        śpiewa zwykle lub głośno recytuje schola albo kantor,
                        lud zaś odpowiada. Wezwanie to towarzyszy łamaniu
                        chleba i może być kilkakrotnie powtórzone, aż obrzęd
                        się zakończy. Ostatnim razem wezwanie kończy się słowami
                        Obdarz nas pokojem. 
                        5. Komunia Święta 
                        Kapłan przyklęka, z
                        czcią bierze Hostię, podnosi w górę, ukazując ją
                        wiernym, zaprasza na ucztę Chrystusa, słowami Biblii: "Oto
                        Baranek Boży, który gładzi grzechy świata"
                        (J 1,29). "Błogosławieni, którzy zostali
                        wezwani na Jego ucztę" (Ap 19,9). Razem z
                        ludem dodaje słowa Ewangelii: "Panie nie jestem
                        godzien, abyś przyszedł do mnie, ale powiedz tylko słowo,
                        a będzie uzdrowiona dusza moja" (Mt 8,8). Kapłan
                        po przyjęciu Eucharystii i krótkiej modlitwie, podaje
                        Komunię Świętą wiernym ze słowami: "Ciało
                        Chrystusa", na co każdy odpowiada: "Amen",
                        wyznając wiarę w obecność Chrystusa w Eucharystii. 
                        W Polsce decyzją
                        Episkopatu z 1968 roku, Komunię Świętą podaje się
                        wiernym do ust, na język. Ponadto wierni mają
                        przyjmować Komunię w pozycji klęczącej. Tylko w wyjątkowych
                        okolicznościach wierni mogą Komunię Świętą
                        przyjmować w pozycji stojącej (np. zbytni tłok w kościele
                        czy Msza polowa, zwłaszcza gdy jest błoto...). Tego
                        samego dnia można ponownie przyjąć Komunię Świętą.
                        Kodeks Prawa Kanonicznego tak o tym mówi: "Kto
                        przyjął już Najświętszą Eucharystię, może
                        ponownie tego samego dnia przyjąć jedynie podczas
                        sprawowania Eucharystii, w której uczestniczy". 
                        Śpiew na Komunię
                        wykonuje się podczas jej udzielania. Jedność głosów
                        wyraża duchowe zjednoczenie przyjmujących Komunię i
                        ukazuje radość serc i braterski charakter procesji
                        komunijnej. Śpiew ten można zastąpić polskimi pieśniami
                        nabożnymi o Najświętszym Sakramencie. Obowiązują tu
                        te same przepisy, co na wejście. Jeżeli na Komunię
                        nie śpiewa się w ogóle, wtedy trzeba odrecytować samą
                        antyfonę, przed lub podczas Komunii Świętej. 
                        6. Uwielbienie i modlitwa po Komunii 
                        Dziękczynienie po
                        Komunii Świętej jest wskazane i może odbywać się
                        przez pewien czas. Wskazane jest dziękczynienie w ciszy
                        przez jakiś czas, aby każdy prywatnie, po swojemu,
                        przeżył obchodzone misterium i przyjęcie Ciała Pańskiego.
                        Im głębsze przeżycie tego misterium, tym lepsze będą
                        jego skutki w życie codziennym. W tym czasie można odśpiewać
                        także psalm wielbiący, hymn lub inny śpiew dziękczynny,
                        czy pieśń nabożną o Najświętszym Sakramencie.
                        Celebrans w czasie śpiewu lub dziękczynienia w ciszy,
                        może zająć miejsce na swoim krześle. 
                        Modlitwa po Komunii (Postcommunio)
                        posiada charakter dziękczynny. Często zawiera ona prośbę
                        o trwałe skutki przyjętego Sakramentu, np.: "Wszechmogący
                        i miłosierny Boże, spraw, abyśmy dostąpili
                        niewidzialnych skutków Sakramentu, który przyjęliśmy
                        w sposób widzialny...".
                          | 
                       
                     
                   
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                     
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                  
                    
                      
                        | 
                        
                         1. Ogłoszenia 
                        Ogłoszenia parafialne mają swoje
                        miejsce po modlitwie zamykającej obrzędy komunijne.
                        Trzeba, aby były dobrze przemyślane, zwarte i
                        ograniczone do informacji koniecznych. Muszą uwzględnić
                        prawa psychologii. Zbyt długie ogłoszenia, przeradzające
                        się w dodatkową homilię, zacierają u wiernych
                        religijne przeżycia Mszy Świętej, a powinne owocować
                        w ciągu całego tygodnia. Dobry duszpasterz stwarza
                        optymalne warunki dla przeżyć religijnych. Nie będzie
                        w tym nic niestosownego, gdy duszpasterz złoży na
                        koniec życzenia dobrego wypoczynku niedzielnego w
                        religijnej atmosferze i w gronie rodzinnym. 
                        2. Pozdrowienie i błogosławieństwo 
                        Błogosławieństwo kapłańskie
                        może mieć zwykłą formę lub wzbogaconą przez Modlitwę
                        nad ludem względnie formę uroczystą. Przy
                        zwykłym błogosławieństwie kapłan zwrócony do
                        wiernych rozkłada ręce i mówi: "Pan z
                        wami", na co odpowiadają: "I z duchem
                        twoim", po czym udziela błogosławieństwa: "Niech
                        was błogosławi Bóg wszechmogący, Ojciec i Syn, †
                        Duch Święty". Lud: "Amen". 
                        Inną formą błogosławieństwa
                        jest tak zwana modlitwa nad ludem. Jest to forma nie
                        nowa lecz historyczna. Po wezwaniu: "Pochylcie głowy
                        wasze na błogosławieństwo", kapłan wyciąga
                        ręce nad ludem i odmawia modlitwę: "Wszechmogący
                        Boże, udziel hojnie swoim sługom opieki i łaski, daj
                        im zdrowie duszy i ciała, daj im szczerą miłość
                        wzajemną i stałą gotowość do Twojej służby. Przez
                        Chrystusa, Pana naszego" -"Amen"
                        -"Niech was błogosławi Bóg wszechmogący, Ojciec
                        i Syn, † i Duch Święty"
                        -"Amen". 
                        3. Rozesłanie 
                        Odbywa się ono w ten
                        sposób, że kapłan (lub diakon), zwrócony do ludu z rękami
                        złożonymi, mówi: "Idźcie w pokoju
                        Chrystusa". Na co lud odpowiada: "Bogu
                        niech będą dzięki". Potem kapłan całuje ołtarz
                        na znak szacunku i kłania mu się wraz z ministrantami,
                        po czym wszyscy przyklękają w kierunku tabernakulum
                        przed Najświętszym Sakramentem i odchodzą do
                        zakrystii.
                          | 
                       
                     
                   
                 | 
                     
                 | 
           
          
                | 
                     
                 | 
                
                      
                 | 
                
                   | 
           
          
                | 
                 | 
                
                 | 
                 | 
           
         
         
       | 
     
   
  
 
  
 |